روسیه اتهام نفوذ گسترده به سازمان‌های ایالات متحده را تکذیب کرد

به گفته مقامات روسیه «عملیات تهاجمی» در فضای مجازی «کار روسیه نبوده است»

سفارت روسیه در ایالات متحده، با صدور بیانیه‌ای در روز چهارشنبه این اتهامات را «بی‌پایه» خواند - Mladen ANTONOV / AFP

روسیه اتهام دست داشتن این کشور در نفوذ گسترده به شمار زیادی از مؤسسه‌های دولتی ایالات متحده را رد کرد.

شرکت‌های دولتی، فناوری، مخابراتی، خدمات مشاوره‌ای و نفت و گاز ایالات متحده، هدف این عملیات نفوذی بوده‌اند و نهادهایی در آمریکای شمالی، آسیا، اروپا و خاورمیانه از آن لطمه دیده‌اند.

منابع مطلع از این مهاجمان، در مصاحبه با واشینگتن پست اعلام کردند گروه نفوذی ای‌پی‌تی‌۲۹ یا کوزی‌بیر روسیه که شاخه‌ای از سازمان اطلاعات روسیه (اس‌وی‌آر) است، در این حملات دست داشته است.

سفارت روسیه در ایالات متحده، با صدور بیانیه‌ای در روز چهارشنبه این اتهامات را «بی‌پایه» خواند. به گفته مقامات روسیه «عملیات تهاجمی» در فضای مجازی «کار روسیه نبوده است» و «انجام حمله در فضای اطلاعات در تضاد» با خط‌‌مشی خارجی و منافع ملی این کشور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهاجمان متهم به انجام این حمله‌ها، اعضای همان گروهی هستند که در دوران دولت اوباما به رایانه خدمات‌دهنده پست‌ الکترونیکی کاخ سفید نفوذ کردند.

وزارت دارایی، شورای امنیت ملی و وزارت امنیت داخلی ایالات متحده نیز اعلام کردند در این عملیات نفوذی، مورد حمله قرار گرفته‌اند اما در مورد میزان این عملیات نفوذی، جزییات بیشتری انتشار ندادند.

مهاجمان از طریق شرکت فراهم‌ساز خدمات امنیتی سولارویندز که پیمانکار شرکت‌های خصوصی و دولتی فدرال است، دست به نفوذ زدند.

علاوه بر موسسات دولتی، شرکت‌های خصوصی دارای قرارداد پیمانکاری با سولارویندز هم، در خطر قرار دارند.

 سولارویندز دارای بیش از ۳۰۰ هزار مشتری است که دانشگاه هاروارد، رستوران‌های مک‌دونالد، شرکت‌های لاکهید مارتین، اسپرینت، سوبارو، ای‌تی‌اندتی، سی‌بی‌اس و شهرهای تامپا و نشویل از جمله آنها هستند.

موسسه امنیت مجازی و امنیت زیرساختی (سیسا) وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، با صدور بخشنامه‌ای اضطراری، به تمام موسسه‌های فدرال دستور داد فوراً تمامی سامانه‌های مورد نفوذ را از شبکه‌هایشان جدا کنند.

در بخشنامه سیسا آمده است: فرض را بر این بگذارید که مهاجمان به تمامی میزبان‌های تحت پایشگری نرم‌افزار سولارویندز اریون رخنه کرده‌اند و سازوکارهای ماندگاری بیشتر را به کار گرفته‌اند.

© The Independent