پمپئو: اعدام زم وحشیانه بود؛ روحانی: قانونی بود

روحانی: حساسیت اروپاییان در باره اعدام زم مداخله جویانه است

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا- MANDEL NGAN / AFP

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه در توییتی اعدام روح‌الله زم را محکوم کرد. او نوشت: «ایالات متحده اعدام ناعادلانه و وحشیانه روح‌الله زم، روزنامه‌نگار ایرانی را که رژیم ایران او را ربوده بود، قویّا محکوم می‌کند. زم سبعیت و فساد رژیم [ایران] را افشا کرد، رژیمی که بیش از ۸۶۰ روزنامه‌نگار را در حکومت وحشت ۴۱ ساله خود کشته یا بازداشت کرده‌است.»

همزمان، تام توگندهات، رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان بریتانیا، در واکنش  به اعدام آقای زم، در توییتی به فارسی نوشت: «قتل روزنامه‌نگاران در هر کجای دنیا تهدیدی علیه آزادی است. خاشقجی و حالا زم جان‌شان را در راه آزادی از دست دادند.  باید به قتل هر دو اعتراض کنیم.»

روز یکشنبه فرانسه، ایتالیا، اتریش و آلمان اعلام کردند که در پی اعدام آقای زم، حضور سفرای خود در یک نشست اقتصادی مربوط به ایران را لغو کرده‌اند.

از سویی، محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم، با تاکید دوباره بر بی‌خبر بودن فرزندش از تایید حکم در دیوان عالی کشور، در اینستاگرام نوشت: «چه اراده حقیقی یا حقوقی فراقانونی برای تعجیل در اجرای حکم اعدام وجود داشته است؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه همچنین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در نشستی خبری در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت: «اعدام جزو قوانین کشور ایران است و همواره وجود داشته، اما در این باره حساسیت نشان داده‌اند. به هر حال قوه قضاییه ایران مستقل است و حکم را هم مستقل اجرا می‌کند. فردی که اعدام شده بر اساس رای دادگاه بوده است. آنها اشکال‌شان به حکم قوه قضاییه و... به چه چیزی است؟ به هر حال ما بر اساس قوانین خود عمل می کنیم. اعدام روح الله زم براساس رأی دادگاه بوده است.»

آقای روحانی افزود: « حساسیت اروپایی‌ها در مورد روح الله زم مداخله جویانه است. اعدام وی بر اساس قانون بوده است ما هم ناخشنودی‌هایی از آن‌ها داریم. همه باید در چارچوب حقوق عمل کنند.»