مشاور امنیت ملی منتخب بایدن: اعدام زم نقض وحشتناک حقوق بشر است

جیک سالیوان از چهره‌های کلیدی مذاکرات منتهی به برجام بود

جیک سالیوان نقش مهمی در پیشرفت مذاکرات منتهی به برجام داشت-Mark Makela /Getty Images via AFP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی منتخب جو بایدن و از چهره‌های کلیدی مذاکرات منتهی به شکل‌گیری برجام در دولت باراک اوباما، اعدام روح‌الله زم را «نقض وحشتناک حقوق بشر» خواند.

روح‌الله زم، موسس کانال تلگرامی آمدنیوز بامداد شنبه اعدام شد و موجی از واکنش‌های بین‌المللی در محکومیت اعدام او ایجاد شد.

سالیوان در صفحه توییتر خود به حرفه روزنامه‌نگاری روح‌الله زم اشاره کرد و گفت اعدام او نشانه دیگری از نقض حقوق بشر از سوی رژیم ایران است. او تاکید کرد که آمریکا و شرکایش در مقابل موارد نقض حقوق بشر در ایران می‌ایستند.

این در حالی است که اروپا نیز حضور در نشست اقتصادی ایران-اروپا که قرار بود از امروز (دوشنبه) به طور آنلاین برگزار شود را لغو کرده است. پیش‌تر اعلام شده بود که این نشسته به تعویق افتاده است.

محکومیت اعدام زم از سوی سالیوان از آن جهت حائز اهمیت است که در صورت تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، سالیوان گزینه منتخب او برای سمت مشاور امنیت ملی است. سالیوان با توجه به سابقه‌ای که در مذاکرات با ایران دارد، در صورت حرکت تهران و واشینگتن به سوی دور تازه‌ای از گفت‌و‌گو‌ها، نقش مهمی در این زمینه ایفا خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مذاکرات منتهی به برجام در دولت اوباما با مشارکت سالیوان به منظور دستیابی هرچه سریعتر به توافق با جمهوری اسلامی، دو موضوع نفوذ منطقه‌ای و تهدید موشکی برای کشورهای همسایه و همچنین مساله نقض حقوق بشر در ایران از میز مذاکره کنار گذاشته شد.

زم که در سال‌های اخیر ساکن فرانسه بود و کانال آمدنیوز را اداره می‌کرد، مهرماه گذشته در عملیاتی که هنوز جزئیات آن روشن نیست به ایران منتقل شد. این کانال تلگرامی باوجود انتقادهایی که درباره آن مطرح بود،‌نقش مهمی در اطلاع‌رسانی درباره فساد سیستماتیک در جمهوری اسلامی ایفا کرد و در جریان اعتراض‌های مردمی نیز از جمله مجراهای مهم اطلاع‌رسانی بود. زم به دلیل همین فعالیت‌ها به اقدام علیه امنیت ملی و جاسوسی و … متهم و به اعدام محکوم شد.

حکم اعدام او بامداد شنبه و در حالی که به گفته پدرش در جریان تایید و اجرای حکم قرار نداشت، اجرا شد.