سودان به‌طور رسمی از فهرست حامیان تروریسم خارج شد

این تصمیم همزمان با صدور بیانیه مشترکی از سوی ایالات متحده، سودان و اسرائیل صورت گرفت

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت سودان، ۲۵ اوت  - HANDOUT / SUDAN'S FOREIGN MEDIA COUNCIL / AFP

سفارت آمریكا در خارطوم روز دوشنبه اعلام كرد كه حذف سودان از فهرست سیاه حامیان دولتی تروریسم پس از پایان مدت ۴۵ روز اطلاع‌رسانی كنگره اعمال شده است.

سفارت آمریكا در خارطوم در صفحه رسمی خود در فیس‌بوك نوشت كه مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با صدور اطلاعیه‌ای سودان را از فهرست حامیان دولتی تروریسم حذف و اعلام كرد: «این شرایط از ۲۴ آذرماه (امروز) لازم الاجرا شد.»

آبان ماه سال گذشته، دولت ایالات متحده تصمیم گرفت که سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف کند. این اقدام بر اساس توافق‌نامه خارطوم و واشنگتن در مردادماه صورت گرفت.

این تصمیم همزمان با صدور بیانیه مشترکی از سوی ایالات متحده، سودان و اسرائیل بود که توافق رهبران این کشورها را برای عادی‌سازی روابط بین سودان و اسرائیل و پایان دادن به خصومت بین دو کشور اعلام کرد.

این توافق نامه با پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار غرامت به خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری در سفارت‌های ایالات متحده در كنیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ و ناو جنگی USS Cole در یمن در سال ۲۰۰۰ حاصل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سودان به اتهام پناه‌دادن به گروه‌های تروریستی به رهبری اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده، در سال ۱۹۹۳ در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار گرفت. این اقدام خسارت حدود ۳۰۰ میلیارد دلاری به این کشور وارد کرد.

اقدام برای حذف سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم، چشم‌انداز روشنی برای اقتصاد سودان ترسیم می‌کند که ۶۰ میلیارد دلار بدهی دارد.

پس از تشکیل دولت انتقالی در دسامبر ۲۰۱۹، بهبود چشمگیری در روابط بین خارطوم و واشنگتن صورت گرفت و عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان تلاش‌های دیپلماتیک بسیاری برای دستیابی به راه‌حل روابط دو کشور انجام داد.

بیشتر از جهان