پیشنهاد غرامت ۷۰۰ میلیون دلاری دولت ترامپ به قربانیان ۱۱ سپتامبر

این اقدام، تلاش دولت ترامپ برای تضمین توافق ابراهیم را نشان می‌دهد

پیش‌تر اعلام شده بود که در ازای ۳۳۵ میلیون غرامت، سودان از فهرست سیاه آمریکا حذف شده ‌است - JACK GUEZ, ASHRAF SHAZLY / AFP

به عنوان آخرین تلاش برای حمایت قرارداد دولت دونالد ترامپ با سودان، دولت ترامپ پیشنهاد پرداخت ۷۰۰ میلیون دلار به قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر را داد.

به گفته دو منبع آگاه از مذاکرات، وکلای مدعیان در پاسخ گفتند که چهار میلیارد دلار مطالبه دارند؛ هزینه‌ای که دولت و جمهوری‌خواهان سنا آن را رد کردند.

این مذاکرات تمایل دولت ترامپ برای حمایت از توافق خود با سودان برای عادی‌سازی روابط با ایالات متحده و اسرائیل و جبران خسارت گروه دیگری از قربانیان آمریکایی ترور - کشته شدگان و مجروحان بمب گذاری در سفارت سال ۱۹۹۸- را نشان می‌دهد.

اما بر اساس گزارشی که شبکه ای‌بی‌سی منتشر کرد، مذاكرات فشرده‌ای كه روز جمعه بین مقامات دولت آمریكا و نمایندگان مجلس سنا و مجلس نمایندگان انجام شد، نتوانست در مورد قانون مصونیت سودان به توافق برسد.

وكلای قربانيان انفجار ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در برج‌های دوقلو در نيويورك، در ازای تایید اعطاي مصونيت قانونی سودان در برابر هرگونه تعقيب قضایی در آينده در رابطه با حملات تروريستی كه در گذشته انجام شده است، پيشنهاد دولت آمريكا به ارزش ۷۰۰ ميليون دلار را رد كردند.

وزارت امور خارجه با اشاره به آن که مذاكرات در حال انجام است، از اظهارنظر در این باره خودداری كرد.

سودان متهم است که ۲۲ سال پیش توسط القاعده در کشورهای شرق افریقا در نایروبی و دارالسلام نقش داشته ‌است. گفته می‌شود که ۲۲۴ نفر در آن حملات کشته شدند. ۵۴ نفر از آن افراد کارمند یا پیمانکار سفارت، و ۱۲ نفر شهروند آمریکا بودند. تعداد قابل توجهی دیگر از افراد نیز، از جمله ۱۳۹ کارمند سفارت و پیمانکاران، زخمی شدند.

سودان به دلیل پناه دادن به عوامل القاعده محکوم بود که مسئول حملات سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا شناخته شده بودند. اما ثابت نشده است که نقشی در ۱۱ سپتامبر داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه اکتبر گاردین نوشت که دولت سودان در ماه‌های اخیر تحت فشار فزاینده مقامات آمریکایی قرار داشته تا این غرامت را بپردازد. این روزنامه عنوان کرده که آمریکا در ازای ۳۳۵ میلیون غرامت سودان که به خانواده آمریکایی‌های قربانی تروریسم پرداخت می‌شود، این کشور را از فهرست سیاه حذف کرده ‌است.

توافق ابراهیم، که به عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهایی که آن را به رسمیت نمی‌شناختند، امضا شد، با حمایت دولت ترامپ حاصل شده است. تا کنون امارات، بحرین، سودان و مراکش به این توافق پیوسته‌اند.

این توافق به قراردادهای بی‌سابقه‌ای همچون فروش جت‌های اف-۳۵ به امارات متحده عربی کمک کرد.

دونالد ترامپ ۲۰ آذرماه با انتشار توییتی از توافق مراکش و اسرائیل برای برقراری کامل روابط دیپلماتیک خبر داد.