حذف سودان از فهرست حامیان تروریسم؛ خارطوم در مسیر صلح با اسرائیل

سودان به خانواده آمریکایی‌های قربانی تروریسم ۳۳۵میلیون دلار غرامت پرداخت می‌کند

وزیر امور خارجه آمریکا در ماه اوت به سودان سفر کرد - AP

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد که با توجه به توافق سودان برای پرداخت غرامت به قربانیان دو بمب‌گذاری، قصد دارد سودان را از فهرست حامیان تروریسم حذف کند.

رسانه‌های آمریکایی از جمله سی‌ان‌ان تحلیل می‌کنند که دولت انتقالی در خارطوم چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند پیروزی دیپلماتیکی برای او به همراه داشته باشد.

گاردین هم نوشته که دولت سودان در ماه‌های اخیر تحت فشار فزاینده مقامات آمریکایی قرار داشته تا این غرامت را بپردازد. این روزنامه عنوان کرده که آمریکا در ازای ۳۳۵ میلیون غرامت سودان که به خانواده آمریکایی‌های قربانی تروریسم پرداخت می‌شود، این کشور را از فهرست سیاه حذف کرده ‌است.

ترامپ در توییتر خود اعلام کرد که با توجه به اینکه سودان موافقت کرد ۳۳۵ میلیون دلار به عنوان بخشی از تسویه‌حساب قربانیان دو بمب‌گذاری در سفارت‌های ایالات متحده در تانزانیا و کنیا در سال ۱۹۹۸ بپردازد، نام این کشور از فهرست سیاه برداشته می‌شود.

سودان متهم است که ۲۲ سال پیش توسط القاعده در کشورهای شرق افریقا در نایروبی و دارالسلام نقش داشته‌است. گفته می‌شود ۲۲۴ نفر در این حملات کشته شدند. ۵۴ نفر از این افراد کارمند یا پیمانکار سفارت و ۱۲ نفر شهروند آمریکا بودند. تعداد قابل توجهی دیگر از افراد نیز، از جمله ۱۳۹ کارمند سفارت و پیمانکاران زخمی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبر چند ماه پس از توافق دوجانبه ایالات متحده و سودان از سوی ترامپ منتشر شده‌ است. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در سفر ماه اوت به خارطوم، درباره رفع تحریم‌ها با عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان گفتگو کرد.

رسانه‌های آمریکایی این تصمیم ترامپ را با توافق عادی‌سازی روابط سودان با اسرائیل مرتبط می‌دانند. جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ و نماینده ویژه او در صلح خاورمیانه، و هیاتی از مذاکره کنندگان وزارت امور خارجه پیشگام این توافق بین اسرائیل و تعدادی از کشورها از جمله سودان، عمان و مراکش شده‌اند. و تلاش‌های آنها تاکنون دو توافق موفق با بحرین و امارات متحده عربی را به همراه داشته است.

بسیاری از ناظران بر این باورند که با پرداخت غرامت و خارج شدن نام سودان از فهرست حامیان تروریسم، حرکت این کشور در مسیر برقراری روابط عادی با اسرائیل شتاب بیشتری می‌گیرد. 

پیش از این امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل روابط رسمی برقرار کردند. آمریکا پیش‌بینی می‌کند به زودی شمار بیشتری از کشورها به روند صلح با اسرائیل ملحق شوند.

بیشتر از جهان