مجمع عمومی سازمان ملل متحد خشونت طالبان را محکوم کرد

۱۳۰ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطع‌نامه‌ای خواهان قطع فوری خشونت‌ها در افغانستان شدند اما پاکستان به این قطع‌نامه رای نداد

قطعنامه وضعیت افغانستان از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد- توییتر نمایندگی دایم افغانستان در سازمان ملل متحد

هیات نمایندگی دولت افغانستان در سازمان ملل متحد اعلام کرد که مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطع‌نامه‌ای را به‌نام «وضعیت افغانستان» صادر و خشونت جاری در این کشور را محکوم کرده‌است. این قطع‌نامه به همکاری دولت افغانستان و نمایندگی آلمان در مقر سازمان ملل متحد در جلسه ۱۰ دسامبر مجمع عمومی تصویب شد.

این قطع‌نامه در مورد موضوعات مختلفی شامل روند صلح افغانستان، حقوق‌بشر، حاکمیت قانون و آتش‌بس صادر شده‌است.

در این قطع‌نامه از روند صلح افغانستان حمایت و پیشرفت‌های مربوط به آن ستایش شده‌است. اما در عین حال خشونت‌های روزافزون در این کشور نگران‌کننده خوانده شده و مجمع عمومی خواهان قطع فوری جنگ شد.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان از صدور قطع‌نامه در مورد وضعیت افغانستان استقبال کرد و گفت: «قطع‌نامه صراحت دارد که جهان علیه خشونت طالبان صدا بلند کرده‌است و از افغانستان صلح‌آمیز، دموکراتیک و از تلاش ما برای حفظ حقوق بشر قاطعانه حمایت می‌کند.»

قطع‌نامه وضعیت افغانستان با ۱۳۰ رای مثبت، سه رای ممتنع و یک رای منفی به تصویب رسید. بلاروس، چین و پاکستان سه کشوری‌اند که رای ممتنع داده‌اند و روسیه تنها کشوری‌ است که به این قطع‌نامه رای منفی داده است.

روسیه دلیل رای منفی خود را در نظر نگرفتن نگرانی‌های منطقه‌ای از سوی نمایندگی آلمان در سازمان ملل عنوان کرد که تسهیل‌کننده این قطع‌نامه بوده‌است.

در این قطع‌نامه کشورها حمایت دوامدارشان از حکومت و مردم افغانستان را اعلام و تعهد کردند که برای احیای افغانستان خودکفا از لحاظ امنیتی و اقتصادی بکوشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، کشورهای عضو، ادامه ناامنی‌ها را در افغانستان محکوم کردند و خواستار توقف فوری خشونت‌ها در این کشور شدند.

هیات پاکستان در سازمان ملل متحد نیز با ابراز نگرانی از وضعیت افغانستان گفت که جامعه جهانی باید این اطمینان را حاصل کند که هیچ گروهی نمی‌تواند از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند. منیر اکرم، نماینده پاکستان در سازمان ملل گفت که یک افغانستان بی‌ثبات همیشه تهدیدی برای کشورهای همسایه و جهان خواهد بود.

از سوی دیگر، اندرا پانی پاندی، سفیر هند در سازمان ملل متحد گفت که هند از این قطع‌نامه حمایت می‌کند و راه‌حل سیاسی برای افغانستان باید از سوی مردم این کشور پیدا شود که در آن حقوق زنان، اقلیت‌ها و گروه‌های آسیب‌پذیر حفظ شود. او افزود در برابر تروریسم دیگرتحملی باقی نمانده است.

تصویب این قطع‌نامه در شرایط حساسی که افغانستان برای حفظ مشروعیتش پشت میز مذاکره با طالبان می‌جنگد، از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

بیشتر از