رهبر جمهوری اسلامی: خباثت انگلیس را بی جواب نمی‌گذاریم

اروپا به یازده تعهد خود عمل نکرده و ما هم روند کاهش تعهدات را ادامه می‌دهیم

AFP

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار امروز(سه شنبه) با ائمه‌ی جمعه گفت: الان در قضایای بین ما و اروپایی‌ها، علت اینکه مشکلات باقی می‌ماند،‌ تکبر آنها است. به گفته‌ وزیر خارجه‌ ما که زحمت هم می‌کشد، اروپا یازده تعهد داشته و به هیچ کدام عمل نکرده. وزیر خارجه که ملاحظات دیپلماتیک دارد، به صراحت این را دارد می‌گوید. اما، ما چه [کردیم]؟ ما به آن تعهدات و چیزی بالاتر از آن عمل کردیم.

آیت الله علی خامنه‌ای افزود: حالا که ما شروع کردیم به کاهش دادن تعهدات، آنها می‌آیند جلو. خب پُرروها! شما که به یازده تعهدتان عمل نکردید؛ حالا ما تازه شروع کردیم به کم کردن تعهدات و این فرایند قطعاً ادامه پیدا خواهد کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه گفت: در بین این توقعات بی‌مورد، انگلیس خبیث دزدی دریایی می‌کند و کشتی ما را می‌دزدد؛ جنایت می‌کنند و شکل قانونی به آن می‌دهند.  جمهوری اسلامی و عناصر مؤمن نظام، این خباثت‌ها را بی‌جواب نمی‌گذارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در حالی مطرح می‌شود که بریتانیا اعلام کرده بود، در صورتی که ایران تضمین کند نفتکش به سوی سوریه نمی‌رود، به رفع توقیف آن کمک می‌کند.

نیروی دریایی بریتانیا سیزدهم تیرماه نفتکش گریس-۱ حامل نفت ایران را در آب‌های جبل‌الطارق توقیف کرد. گفته شد این نفتکش قصد داشته نفت ایران را بر خلاف تحریم‌های اتحادیه اروپا به بندر بانیاس در سوریه تحویل دهد. ایران فورا درخواست رفع توقیف نفتکش را مطرح کرد و برخی مقامات در تهران نیز از اقدام متقابل علیه بریتانیا و توقیف یک نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس سخن گفتند.

پنجشنبه گذشته سی ان ان مدعی شد قایق‌های سپاه قصد توقیف نفتکش هریتیج متعلق به شرکت بریتیش پترولیوم را در تنگه هرمز داشته‌اند. سپاه این ادعا را تکذیب کرده است. اما دولت بریتانیا می‌گوید قایق‌های سپاه به این نفتکش نزدیک شده وتنها زمانی عقب رفتند که ناو همراه گریس-۱ به آنها هشدار شفاهی داد.

قبل از آیت الله خامنه‌ای، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران تهدید کرده بود که انگلیس عواقب کار خود را در آینده می بیند.

بیشتر از