ادعای حیدرالعبادی درباره «مجوز عراق» به پهپادی که سلیمانی را هدف گرفت

«این پهپاد باید مجوز ستاد فرماندهی عملیات مشترک را دریافت می‌کرد که با نخست‌وزی در ارتباط است»

حیدرالعبادی نخست‌وزیر اسبق عراق-AHMAD AL-RUBAYE / AFP

حیدر العبادی، نخست‌وزیر اسبق عراق در آستانه سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی گفت که پهپاد‌هایی که خودروی حامل او را خارج از فرودگاه بغداد هدف گرفتند، «مجوز عراق را داشتند».

سلیمانی ۱۳ دی‌ماه ۹۸ در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی کشته شد. با گذشت حدود یک سال از این اقدام هنوز روشن نیست چه فرد یا افرادی اطلاعات سفر اعلام نشده او به عراق را در اختیار طرف آمریکایی قرار داده‌اند با به انجام موفق این عملیات کمک کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

العبادی که در زمان حضور خود در دولت عراق روابط خوبی با سلیمانی نداشت، در اظهارات خود مدرکی برای اثبات ادعای «کسب مجوز از دولت عراق برای ورود این پهپادها به عراق به‌منظور هدف قرار دادن سلیمانی اشاره نمی‌کند.» رویترز در اسفندماه سال ۹۴ در گزارشی تفصیلی به اختلافات بین سیاست‌های حیدرالعبادی و قاسم سلیمانی اشاره کرده و اعلام کرده بود که نخست‌وزیر وقت عراق از دخالت‌ها و نفوذ فرمانده اسبق نیروی قدس در عراق ناراضی است.

اما خبرگزاری شفق که اظهارات او را بازتاب داده به نقل از یک مقام امنیتی در عراق می‌نویسد: «این پهپاد باید مجوز ستاد فرماندهی عملیات مشترک را دریافت می‌کردند که به‌طور مستقیم با شخص نخست‌وزیر عراق در ارتباط است.» در زمان کشته شدن سلیمانی، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق بود که در مقایسه با مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر کنونی، ‌روابط نزدیک‌تری با جمهوری اسلامی داشت.

دولت وقت عراق پس از کشته شدن سلیمانی، اقدام ویژه‌ای انجام نداد اما پارلمان عراق در مصوبه‌ای غیرالزام‌آور،‌ خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شد.

مقامات تهران و بغداد در مورد اظهارات العبادی و ادعای کسب مجوز از دولت عراق برای هدف گرفتن سلیمانی اظهارنظر نکرده‌اند.

اما پیش‌تر نیز گمانه‌زنی‌هایی در مورد هماهنگی آمریکا با عراق در جریان این عملیات مطرح شده بود.

هرچند این گزارش‌ها هنوز تایید نشده، اما هماهنگی با دولت عراق پیش از حمله‌های موشکی سپاه پاسداران به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق به تایید مقامات دو طرف رسیده است. سپاه پنج روز پس از کشته شدن سلیمانی چند موشک به‌سوی به پایگاه عین‌الاسد پرتاب کرد. این موشک‌ها تلفات انسانی نداشت، زیر سربازان آمریکایی از قبل به پناهگاه منتقل شده بودند.

ساعاتی پس از این حمله‌های موشکی، هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ مسافر و خدمه با موشک‌های سپاه بر فراز تهران هدف گرفته شد و همه سرنشینان آن جان باختند.