توافق مراکش و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط

دونالد ترامپ این توافق را  یک «تحول عظیم برای صلح در خاورمیانه» دانست

Maya Alleruzzo, Handout / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / POOL / Moroccan Royal Palace / AFP

رییس جمهوری ایالات متحده روز پنجشنبه از توافق مراکش و اسراییل برای برقراری کامل روابط دیپلماتیک میان دو کشور خبر داد و آن را یک «تحول عظیم» در روند صلح خاورمیانه توصیف کرد.

دونالد ترامپ در توییتی نوشت « امروز یک تحول تاریخی دیگر! دو دوست فوق‌العاده ما، اسراییل و پادشاهی مراکش، برای روابط کامل دیپلماتیک توافق کرده‌اند – یک تحول عظیم برای صلح در خاورمیانه!»

دونالد ترامپ در یک توییت دیگر نوشت، «من امروز ابلاغیه‌ای را امضا کردم که حق حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت می‌شناسد. پیشنهاد جدی، معتبر و واقع گرایانه خودمختاری مراکش "تنها" پایه برای یک راه حل عادلانه و مستمر برای صلح و کامیابی پایدار است.»

وی در ادامه با بیان این که «مراکش در سال ۱۷۷۷ ایالات متحده را به رسمیت شناخت،» خاطر نشان کرد که «بدین ترتیب شایسته است ما نیز حق حاکمیت آنها بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسیم.»

صحرای غربی در چند دهه اخیر مورد مناقشه مراکش و جبهه پولیساریو بوده است. این جنبش که در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت، از حمایت الجزایر برخوردار بوده و در پی استقلال آن منطقه بیابانی است.

در همین حال جرد کوشنر مشاور ارشد رییس جمهوری آمریکا اندکی پس از اعلام خبر توافق مراکش و اسراییل، گفت دو کشور «بی‌درنگ» دفاتر رابط در رباط و تل آویو را بازگشایی می‌کنند. به گزارش اسکای نیوز عربی، وی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز همچنین گفته است دو طرف همکاری‌های تجاری بین شرکت‌های اسرائیلی و مراکشی را تقویت خواهند کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر در ماه اوت، امارات متحده عربی و اندکی بعد بحرین، از توافق با اسراییل برای عادی‌سازی روابط با میانجیگری دولت آمریکا خبر داده بودند؛ توافقی که در ماه سپتامبر در کاخ سفید امضا و نهایی شد.

رییس جمهوری آمریکا اواخر ماه اکتبر نیز اعلام کرد که سودان به یک توافق مشابه با اسراییل دست یافته است و آن توافق را یک «پیشرفت چشم‌گیر در مسیر صلح و آغاز یک دوره نوین» در منطقه خواند.

از سال ۱۹۴۸ که کشور اسرائیل تاسیس شد، بیشتر کشورهای عرب و مسلمان منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از به رسمیت شناختن آن را خودداری کرده و این کار را مشروط به صلح با فلسطینی‌های کردند.

دو کشور اردن و مصر، سال‌ها پیش از امارت، بحرین و سودان، اسرائیل را به رسمیت شناخته بودند.

به دنبال نگرانی‌ کشورهای منطقه از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای آن، رویه دهه‌های قبل تغییر کرده و ایران به یک تهدید مشترک تبدیل و موجب نزدیکی اعراب و اسراییل شده است.

ایران و فلسطینی‌ها از توافق‌های سه ماه گذشته برخی کشورهای منطقه با اسراییل انتقاد کرده‌اند.