جو بایدن هفته آینده برای تبلیغ انتخابات سنا به جورجیا می‌رود

نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه برای کسب دو کرسی این ایالت مبارزه می‌کنند

 بایدن اولین دموکراتی است که از سال ۱۹۹۲ به بعد در جورجیا به پیروزی رسید - CHANDAN KHANNA / AFP

هفته آینده رئیس جمهور منتخب جو بایدن جهت تبلیغ برای دور دوم انتخابات مجلس سنا به جورجیا سفر خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، بایدن سه‌شنبه آیند، پیش از انتخابات دور دوم در ۵ ژانویه، در حمایت از نامزدهای دموکرات جان اساف و رافائل وارناک، به شهر آتلانتا مرکز ایالت جورجیا سفر خواهد کرد.

پس از آن که هیچ نامزدی در انتخابات ۳ نوامبر برای سنا موفق به کسب ۵۰ درصد آرا نشد، آقای اساف با سناتور دیوید پردو روبه‌رو خواهد شد و آقای وارناک در مقابل سناتور کلی لوفلر قرار خواهد گرفت.

انتخابات دور دوم در جورجیا تعیین می‌کند که با آغاز کار دولت آقای بایدن سنا در کنترل دموکرات‌ها خواهد بود یا جمهوری‌خواهان. هم‌اینک جموری‌خواهان ۵۰ سناتور در کنگره دارند.در مقابل، دموکرات‌ها ۴۶ کرسی در اختیار دارند. دو سناتور مستقل نیز هم‌پیمان دموکرات‌ها هستند. کسب این دو کرسی در جورجیا کرسی‌های دموکرات‌ها را در سنا به ۴۸ کرسی افزایش خواهد داد.

جمهوری‌خواهان برای تصاحب اکثریت کافی است تنها یکی از این دو کرسی را به دست آورند. در حالی که دموکرات‌ها باید در هر دو پیروز شوند تا بعد با کرسی کامالا هریس به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سنا حائز اکثریت شوند.

این رویداد در جورجیا اولین رویداد انتخاباتی رئیس‌جمهور منتخب از زمان اعلام وی به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر خواهد بود.

وی بیشتر ماه گذشته را صرف برنامه‌ریزی برای تشکیل کابینه خود کرده است. اکثر انتصابات وی باید از سوی سنا تأیید شود.

خبر انجام این سفر ماه گذشته از طرف رئیس دفتر تازه منصوب آقای بایدن، ران كلاین، در برنامه میت د پرس در شبکه ان‌بی‌سی اعلام شد. وی گفت که رئیس جمهور منتخب و خانم هریس برای تبلیغات انتخاباتی سنا به این ایالت سفر خواهند  کرد. هنوز درباره زمان سفر انتخاباتی خانم هریس خبری مخابره نشده است.

جورجیا بیش از دو دهه سنگر جمهوری‌خواهان بوده است. اما آقای بایدن اولین دموکراتی است که از زمان رئیس جمهور پیشین بیل کلینتون در ۱۹۹۲ پیروز این ایالت می‌شود.

رئیس‌جمهور ترامپ شنبه گذشته در حمایت از خانم لوفلر و آقای پردو در این ایالت در جمع هوادارانش برای ۹۰ دقیقه سخنرانی کرد. وی ادعاهای كاذب بی‌شماری درباره نتیجه انتخابات ملی ماه گذشته طرح کرد و بعد دو سناتور را به سکو دعوت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی‌رغم اعلام پیروزی آقای بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ و آغاز رسمی روند انتقال قدرت، آقای ترامپ هنوز شکست را در این انتخابات نپذیرفته است.

رئیس جمهور و ستاد انتخاباتی وی با طرح ادعای تقلب گسترده در انتخابات، بیش از ۵۰ دادخواست ناموفق را در ایالت‌های کلیدی در دادگاه طرح کرده‌اند. تیم آقای ترامپ تاکنون هیچ دلیل قاطعی را در اثبات بی‌نظمی در رأی‌گیری ارائه نکرده است.

در جریان تجمع انتخاباتی روز شنبه، آقای ترامپ از دولتمردان صاحب «شجاعت و کیاست» خواست تا به او کمک کنند تا پیروزی آقای بایدن را لغو کند. وی به دروغ ادعا کرد که در جورجیا پیروز شده است. رئیس جمهور با بیش از ۱۲ هزار رأی در این ایالت شکست خورده است.

چندین مقام جمهوری‌خواه ابراز نگرانی کرده‌اند که ادعاهای دروغین مکرر رئیس‌جمهور ترامپ درباره عدم مشروعیت انتخابات ۳ نوامبر به نامزدهای حزب جمهوری‌خواه در ۵ ژانویه آسیب برساند.

بیل استپین، مدیر ستاد انتخاباتی رئیس جمهور ترامپ، در بیانیه‌ای درباره سفر آقای بایدن در روز پنجشنبه، گفت: «سفر جو بایدن به جورجیا در هفته آینده ثابت می‌کند که دموکرات‌ها انتخابات دور دوم سنا را جدی می‌گیرند. بنابراین، جمهوری‌خواهان نیز باید آن را جدی بگیرند.

در حالی که ترامپ به نبرد قانونی خود برای به چالش کشیدن انتخابات ادامه می‌دهد، حفظ کنترل سنا برای جمهوری‌خواهان بسیار مهم است.

بر هر آمریکایی ساکن جورجیا است که یا پیش از روز انتخابات رأی خود را به پردو و لوفلر بدهد، یا این کار را در روز انتخابات در ۵ ژانویه به انجام رساند.»

 

© The Independent

بیشتر از جهان