تحقیقات قضائی درمورد امور مالیاتی هانتر بایدن

هانتر بایدن سال‌ها مرکز حملات کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ برای تضعیف رقیبش، جو بایدن بوده است

هانتر بایدن می‌گوید تحقیقات بی‌طرفانه نشان خواهد داد که من در این موارد قانونمندانه و صحیح عمل کرده‌ام-NG HAN GUAN / POOL / AFP

تیم انتقال قدرت بایدن – هریس در بیانیه‌ای گفت که پلیس فدرال امور مالیاتی هانتر بایدن (فرزند جو بایدن) را مورد تحقیق قرار داده است. 

هانتر بایدن در بیانیه‌ای گفت: «روز گذشته برای نخستین بار مطلع شدم که دفتر دادستانی ایالت دلاور به وکیل من اطلاع داده که أمور مالیاتی مرا مورد تحقیق قرار داده است.» 

هانتر بایدن در ادامه می‌گوید: «من این مساله را بسیار جدی تلقی می‌کنم اما اطمینان دارم که تحقیقات حرفه‌ای و بی‌طرفانه نشان خواهد داد که من در این موارد قانونمندانه و صحیح عمل کرده‌ام، از جمله استفاده از مشاوران حرفه‌ای مالیاتی.» 

در بیانیه‌ای که از طرف تیم بایدن-هریس صادر شد آمده است: «رئیس جمهور منتخب، جو بایدن، به پسرش که با چالش‌های دشوار از جمله حملات بی‌رحمانه شخصی در ماه‌های اخیر مبارزه کرده است و (از بوته آن) قوی‌تر بیرون آمده، بسیار افتخار می‌کند.» 

دفتر دادستانی ایالت دلاور در توییتی در روز چهارشنبه گفت: «برمبنای سیاست‌های دفتر دادستانی، ما قادر به اظهارنظر در مورد تحقیقات جاری نیستیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هانتر بایدن که سال‌ها با اعتیاد به الکل مبارزه کرده است، مرکز حملات کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ برای تضعیف رقیبش (جو بایدن) بوده اما این حملات به مشکلات شخصی او اشاره نکرده است. 

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و متحدانش در اوایل سال جاری و روند دادرسی پرونده تخلفات رئیس جمهور (در کنگره) روی ارتباط‌های هانتر بایدن با شرکت سوخت و انرژی «بوریسما» در اوکراین تمرکز کرده بودند و سپس در جریان کارزارهای انتخاباتی به گمانه‌زنی‌هایشان در این مورد ادامه دادند.  

هانتر بایدن در ماه مه سال ۲۰۱۴ به هیات مدیره شرکت «بوریسما» پیوست تا بنا بر بیانیه این موسسه در آن زمان، اقدامات این شرکت را در جهت «شفافیت، مدیریت و مسؤولیت‌پذیری» رهبری کند. 

انتصاب او در این مقام در گرماگرم تنش‌های میان روسیه و آمریکا صورت گرفت که از تصمیم اوکراین برای دستیابی به استقلال در زمینه سوخت و انرژی منشاء گرفته بود. در آن هنگام، جو بایدن در مقام معاونت ریاست جمهوری، یکی از مقامات کلیدی در مذاکرات بود. وزارت خارجه آمریکا در آن هنگام نگرانی‌هایی را که در مورد حضور هانتر بایدن در اوکراین و تضاد بالقوه منافع ابراز می‌شد، رد کرده بود و گفت او یک «شهروند خصوصی» است – هرچند منتقدان از آقای هانتر گفتند حتی اگر ظاهر قضیه از تضاد منافع بگوید، این امر باید تحت بررسی قرار گیرد.    

پنج سال پس از آن که هانتر بایدن از هیات مدیره شرکت اوکراین استعفا داد، یک مقاله بسیار جنجالی در نشریه نیویورک تایمز ارتباط‌های او را با اوکراین و نیز اخراج ویکتور شوکین، دادستان اوکراین به اتهام فساد افشاء کرد. در این مقاله گفته شد که جو بایدن تهدید کرده بود که اگر آقای شوکین اخراج نشود، او مبلغ یک میلیارد دلار وام تضمین شده (دولت آمریکا به اوکراین) را پرداخت نخواهد کرد.  

به رغم فقدان شواهد مبتنی بر تخلف از قانون، رودی جولیانی (وکیل آقای ترامپ) از این جریان به عنوان بهانه‌ای برای انحراف افکار از منافع خود و دونالد ترامپ در اوکراین استفاده کرد که قصد داشتند با معطل کردن کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین مقامات این کشور را مجبور به دادن اطلاعات علیه جو بایدن کنند. 

گزارش یک خبرچین در مورد مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با وُلُدومیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در ژوئیه ۲۰۱۹ سرآغاز تحقیقات اعضای حزب دموکرات کنگره در مورد این تماس تلفنی بود که در آن – به گفته این خبرچین -  آقای ترامپ به همتای اوکراینی‌اش گفته بود که اعطای کمک‌های مصوبه کنگره را در مقابل اطلاعاتی که بایدن را به شرکت «بوریسما» مرتبط می‌کند، نگاه خواهد داشت. 

به دنبال ختم رسیدگی به پرونده دونالد ترامپ، جمهوری‌خواهان همچنان با شعار‌های ترامپ دائر بر «او را حبس کنید» به تقاضایشان برای تحقیق در مورد آقای بایدن ادامه دادند. آقای ترامپ در جریان کارزارهای انتخاباتیش بارها خانواده بایدن را «بزهکاران مطلق» توصیف کرد. 

آقای بایدن اتهام هرگونه خلافکاری اخلاقی را رد کرد و گفت از این که در جریان تحقیقات مربوط به محاکمه دونالد ترامپ موضوع مکالمه تلفنی میان او و رئیس جمهور اوکراین بوده شوکه شده بود.  

با نزدیک شدن انتخابات اتهامات مرتبط با رایانه شخصی هانتر بایدن که گفته می‌شد در آن او با ایمیل با یکی از مشاوران هیات مدیره شرکت «بوریسما» در تماس بود، نقل کارزار انتخاباتی ترامپ و حامیان او شد. 

نشریه نیویورک پست داستان جنجال‌برانگیز اما ثابت نشده ارتباطات میان آقای بایدن را با استناد به ایمیل‌هایی که از رایانه هانتر بایدن کپی شده بود، در اختیار وکیل شخصی دونالد ترامپ گذاشت.  

دیگر رسانه‌ها قادر به تایید اصالت این ایمیل‌ها نبود و جو بایدن نیز آن‌ها را «کارزار مستاصل (ترامپ) برای لکه‌دار کردن من وخانواده‌ام» توصیف کرد.

© The Independent