کناره‌گیری هانتر بایدن از هیئت مدیره‌ شرکت چینی مورد اتهام ترامپ

وکیل هانتر بایدن می‌گوید او از شرکت چینی هیچ عایداتی نداشته است

ABC News - جو بایدن و پسرش، هانتر

«هانتر بایدن» فرزند «جو بایدن» پیش‌تاز انتخابات درون‌حزبی دمکرات‌ها برای انتخابات ۲۰۲۰ در حال کناره‌گیری از هیئت مدیره شرکت «مدیریت صندوق سرمایه‌گذاری نقدی بی‌اچ‌آر(شانگهای)» است. این شرکت چینی متهم اصلی خلاف‌کاری‌های اثبات نشده‌ای است که دونالد ترامپ مطرح کرده است.

طبق بیانیه وکیل این تاجر و حقوق‌دان ۴۹ ساله، او در تاریخ ۳۱ اکتبر از هیئت مدیره این شرکت کناره‌گیری خواهد کرد.

در این بیانیه هم‌چنین آمده است که آقای بایدن بابت مدتی که عضو هیئت مدیره بوده هیچ عایداتی نداشته است.

این سخن با ادعاهای مکرر رییس جمهور آمریکا تضاد دارد که می‌گوید «هانتر بایدن» بابت کسب‌وکارهایی که در چین دارد ۱/۵ میلیارد دلار عایدی داشته است. آقای ترامپ آقای بایدن و پدرش را بابت کسب و کار هانتر در چین و اکراین «کلاه‌بردار» نامیده بود اما تاکنون بابت ادعاهای‌اش شواهدی ارایه نکرده است.

آقای ترامپ متهم است که رهبر یک کشور خارجی(ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اکراین) را تحت فشار قرار داده است تا برای خانواده بایدن پاپوش درست کند یا اطلاعات محرمانه کارهای‌ آن‌ها را برملا کند و به همین دلیل اکنون آماج تحقیقات استیضاح قرار گرفته است که شاید به برکناری وی از قدرت منجر شود.

اما آقای ترامپ با آن که مقام ریاست جمهوری‌اش به خطر افتاده است اتهام‌زنی‌های خود را مضاعف کرد و گفت نه تنها اکراین بلکه چین هم باید درباره اتهام‌های فساد مالی خانواده  بایدن تحقیق و تفحص انجام دهد.

طبق اکثر نظرسنجی‌ها جو بایدن در رقابت درون حزبی دمکرات‌ها برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ پیش‌تاز است و در صورت برنده شدن باید به طور مستقیم با آقای ترامپ رقابت کند.

جرج مسیرس وکیل هانتر بایدن هم گفته است که موکل وی در کسب‌وکارهایی که در چین یا اکراین داشته است کار خلافی انجام نداده است.

او گفت: «هانتر این فعالیت‌های تجاری را به‌طور مستقل انجام داده است و به بحث گذاشتن این امور با پدرش را مناسب نمی‌داند و این کار را هم نکرده است. هانتر همیشه می‌دانست که راه‌نمای عمل پدرش منحصراً و موکداً سیاست‌های مستقر ایالات متحده است و برای پدرش فرق نمی‌کرد که این سیاست‌ها بر منافع حرفه‌ای هانتر چه اثراتی می‌گذارد.

وقتی هانتر به دنبال رویاهایش برای کسب و کار افتاد، باور داشت که هم عمل‌اش و هم قصد و نیت‌اش خوب و درست است. هرگز انتظار نداشت هم خودش هم پدرش زیر رگبار اتهامات کذب رییس جمهور ایالات متحده قرار بگیرند.

در ادامه این بیانیه آمده است که اگر جو بایدن در نوامبر آینده رییس جمهور شود «و برای رسیدگی به تعارض منافع ادعایی یا بروز چنین تعارضاتی، رهنمودها یا معیارهایی را اعلام کند، مثلاً برای بهره‌مندی از منافع کسب و کار در خارج محدودیتی وضع کند هانتر با کمال میل از همه آن‌ها پیروی خواهد کرد. به هرحال هانتر قبول خواهد کرد که به عضویت هیئت مدیره شرکت‌های خارجی در نیاید یا نماینده آن‌ها نشود».

آقای ترامپ و خانواده‌اش در هفته  گذشته فشار به هانتر بایدن را افزایش دادند و می‌خواهند عبارت «هانتر کجاست» را عامه‌پسند کنند و منظورشان این است که هانتر بایدن مخفی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز شنبه هم رییس جمهور ایالات متحده به خبرنگاران گفت: به نظر من هانتر بایدن مایه ننگ است. لابد می‌دانید که همین الان تی‌شرت «هانتر کجاست؟» پرفروش‌ترین تی‌شرت است. خودم دیشب یکی از این تی‌شرت‌ها را دیدم.

شب سه شنبه نیز اریک پسر آقای ترامپ برای آن که جمعیت حاضر در راه‌پیمایی مینه‌سوتا را به وجد بیاورد شعار جنجالی پدرش علیه هیلاری کلینتون را علیه هانتر باید به کار گرفت.

ترامپ در سال ۲۰۱۶ در مورد هیلاری کلینتون گفته بود «این خانم را حبس کنید» و اریک ترامپ هم گفت: «فکر می‌کنید پسرش بعد از اختلاس کردن مبلغی کلان چه احساسی داشته باشد؟ بعد از آن کلاه‌برداری کلان نباید خیلی احساس خوبی داشته باشد. شاید به جای «این خانم را حبس کنید» باید بگوییم «این آقا را حبس کنید».

منظور اریک ترامپ این بود که هانتر بایدن را بابت جرمی که هنوز شواهدی برای آن نیست به زندان بیاندازند.

بعد از آن که آقای بایدن اعلام کرد در حال کناره‌گیری از هیئت مدیره شرکت چینی است رییس جمهور آمریکا در توییتر نوشت: «هانتر کجاست؟ کاملا ناپدید شده! انگار به کشورهای بیشتری یورش برده و کلاه‌برداری کرده است! رسانه‌ها هم غیب‌شان زده است».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent