اردوغان: ترکیه از تحریم‌های احتمالی اتحادیه اروپا هراسی ندارد

اتحادیه اروپا از ناتوانی ترکیه در حل اختلاف با یونان و قبرس بر سر منابع احتمالی گاز در شرق مدیترانه انتقاد کرد

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه- ADEM ALTAN / AFP

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه اتحادیه اروپا را متهم کرد هیچگاه در برابر کشورش صادقانه عمل نکرده است و گفت، آنکارا از هیچگونه تحریم احتمالی که از سوی آن بلوک اروپایی اعمال شود هراسی ندارد.

به گزارش رویترز، وی پیش از سفر به جمهوری آذربایجان به خبرنگاران گفت، «اتحادیه اروپا هیچگاه صادقانه عمل نکرده، هیچگاه به وعده‌هایش (به ترکیه) عمل نکرده است. با این حال ... ما همیشه صبور بوده‌ایم و هنوز هم هستیم.»

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه از ناتوانی ترکیه در حل اختلاف با یونان و قبرس بر سر منابع احتمالی گاز در شرق مدیترانه انتقاد کردند، اما تصمیم‌گیری برای تحریم ترکیه را به نشست سران اتحادیه موکول کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رییس جمهوری ترکیه در ادامه گفت‌وگوی امروز خود با خبرنگاران در آنکارا، با بیان این که «هر تصمیمی که برای تحریم ترکیه گرفته شود چندان مایه نگرانی ما نخواهد شد،» یونان را متهم کرد که از مذاکره با ترکیه «فرار» کرده است.

ترکیه، یکی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، است و از همپیمانان اروپا محسوب می‌شود، اما در سال‌های اخیر به دلایل مختلف، از جمله به نتیجه نرسیدن مذاکرات مربوط به پیوستن به اتحادیه اروپا، روابط پرتنشی با آن داشته است.

ترکیه در عین حال با یونان بر سر جزیره قبرس یک اختلاف دیرینه دارد، که اخیرا موضوع منابع انرژی در آب‌های اطراف آن و همچنین حقوق دریانوردی در منطقه، به اختلاف دو کشور دامن زده و موجب نگرانی اروپایی‌ها شده است.

جزیره قبرس، که در سال ۱۹۶۰ میلادی از بریتانیا مستقل شد، اکنون دارای یک اکثریت یونانی زبان است که در بخش جنوبی مستقر هستند، و یک اقلیت ترک زبان دارد که کنترل بخش‌های شمالی آن را در اختیار خود دارند.

یونان در سال ۱۹۷۴ از یک کودتای نظامی برای سرنگون کردن دولت وقت قبرس حمایت کرد، که با واکنش آنکارا و مداخله نظامی آن روبرو شد. ترکیه در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از اراضی شمال قبرس را در اختیار خود دارد.

مذاکرات وحدت قبرس، با میانجیگیری سازمان ملل متحد، سال‌ها پیش آغاز شد، اما بدون نتیجه متوقف مانده است.