خزانه‌داری آمریکا: بانک‌ها برای کمک بشردوستانه به ایران مجازات نمی‌شوند

ریاحی گفته بود تحریم شامل واکسن نمی‌شود، اما همتی ادعا می‌کند تحریم‌ها مانع خرید واکسن کرونا شده است

ساختمان خزانه‌داری آمریکا در واشینگتن-Eric BARADAT / AFP

خزانه‌داری آمریکا بار دیگر تاکید کرد که پرداخت‌های بانکی برای کمک‌های بشردوستانه به ایران شامل غذا و دارو با مجازات‌های آمریکا برمبنای تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی مواجه نمی‌شود.

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی اخیرا مدعی شده بود که به دلیل تحریم‌ها امکان خرید واکسن کرونا وجود ندارد. مقامات دولت روحانی از آغاز شیوع همه‌گیری کووید-۱۹ در ایران همواره مدعی شده‌اند که تحریم‌های آمریکا مانع مقابله موثر با شیوع این بیماری همه‌گیر در کشور شده است. این درحالی است که نشانه‌های آشکاری از سوء‌مدیریت دولت و دیگر نهادهای مسئول در مهار این بحران به‌چشم می‌خورد.

همتی در حالی ادعا می‌کند که تحریم‌ها مانع خرید واکسن کرونا شده که عباس موسوی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه به روشنی گفته بود که «غذا و دارو تحریم نیست که به کانال بشردوستانه سوئیس نیاز داشته باشد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته نیز ناصر ریاحی، نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران  ضمن تکذیب مشکل نقل و انتقال پول برای واردات واکسن کرونا در شرایط تحریم گفته بود: «۳۰ درصد داروهای وارداتی ایران در شرایط تحریم هم از آمریکا تهیه می‌شود.»

ریاحی به ایلنا گفت: «تحریم‌ها شامل واکسن نخواهد شد. از سوی دیگر در همین شرایط تحریم، ماهیانه ۱۰۰ میلیون یورو دارو و مواد اولیه دارویی وارد می‌شود.»

به گزارش هیل، مقامات آمریکایی می‌گویند که «بانک‌های خارجی به دلیل کمک به تامین منابع دارویی و تجهیزات شامل مواد ضدعفونی‌کننده، دستگاه‌های اکسیژن‌رسان و تجهیزات حفاظتی در برابر کرونا برای ایران که در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ حیاتی است، تحریم نمی‌شوند.»

 بر اساس این گزارش، آمریکا معافیت‌های گسترده‌ای برای فراهم آوردن امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران در نظر گرفته است.

بیشتر از جهان