کمک‌های بشردوستانه ایران برای مقابله با کرونا به ونزوئلا رسید

ایران در بین کشورهای خاورمیانه وخیم‌ترین وضعیت شیوع کووید-۱۹ را دارد

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران و نیکلاس مادورو،همتای ونزوئلایی‌اش-JHONN ZERPA / Prensa Miraflores / AFP

دولت ونزوئلا می‌گوید، هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران برای مقابله با شیوع کووید-۱۹ در این کشور به زمین نشسته است.

ایران در حالی برای کشوری در فاصله ۱۲هزار کیلومتری کمک ارسال می‌کند که خود ده‌ها تن کمک‌های بشردوستانه از یونیسف، سازمان بهداشت جهانی، چین، کره جنوبی، روسیه، امارات متحده عربی، قطر و دیگر کشورهای منطقه و اروپا دریافت کرده و ادعا می‌کند برای مقابله موثر با کووید-۱۹ به پنج میلیارد دلار وام از صندوق بین‌المللی پول نیاز دارد.

ریکاردو منندز، وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت که این پرواز انواع مختلف کیت‌های تشخیص کرونا اهدایی جمهوری اسلامی را به ونزوئلا آورده است. حجت‌الله سلطانی، سفیر جمهوری اسلامی در کاراکاس نیز این کمک‌ها گامی در جهت تقویت ونزوئلا برای مقابله با کووید-۱۹ توصیف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران اخیرا پنج نفتکش حامل یک و نیم میلیون بشکه سوخت به ارزش تقریبی ۴۵ میلیون دلار را نیز به ونزوئلا فرستاده بود و ماه گذشته نیز کمک‌هایی برای احیای صنعت پالایشگاهی ونزوئلا ارسال کرده بود.

تهران و تا حدودی کاراکاس از اقداماتی از این دست برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی خود و نمایش جبهه متحد دو کشور تحریم شده در مقابل آمریکا استفاده می‌کنند، اما ارسال کمک‌های بشردوستانه در حالی که ایران در بین کشورهای خاورمیانه از نظر شیوع کووید-۱۹ وخیم‌ترین وضعیت را دارد، موضوعی مرتبط با سلامت و جان شهروندان ایرانی است.

بنابر گزارش دانشگاه جانز هاپکینگز تا کنون ۲ هزار و ۳۷۷ مورد ابتلا به کرونا و ۲۲ مرگ ناشی از این بیماری در ونزوئلا به ثبت رسیده است. آماری که با توجه به فروپاشی اقتصادی این کشور در نتیجه سال‌ها فساد و سوء‌مدیریت دولت‌های پوپولیست و پیامدهای آن بر زیرساخت بخش بهداشت و درمان، احتمالا با واقعیت شیوع بیماری در ونزوئلا فاصله زیادی دارد.

در همین حال تعداد مبتلایان در ایران ۱۷۳ هزار و ۸۳۲ نفر و تعداد جان‌باختگان ۸ هزار و ۳۵۱ نفر گزارش شده است.

ارسال کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا در شرایطی که ایران به دنبال نادیده گرفتن قوانین قرنطینه و فاصله‌گیری اجتماعی همچنان در مهار بیماری ناکام بوده و نگرانی‌ها در مورد موج دوم بیماری رو به افزایش است، به طور مستقیم سلامت شهروندان ایرانی را تهدید می‌کند.

فارس در فرودین‌ماه به نقل از حسن هاشمی مدنی، عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی گزارش داده بود که تعرفه ابلاغی وزارت بهداشت برای تست‌های مشابه کرونا حدود ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است. او در ادامه گفته بود: «اگر وزارت بهداشت به آزمایشگاهی کیت رایگان ارایه دهد، آزمایشگاه باید با دریافت هزینه جزئی، آزمایش را انجام دهد. هرچند بعید است که وزارت بهداشت کیت رایگان در اختیار آزمایشگاه خصوصی قرار دهد.»

از سوی درگیر مقامات وزارت بهداشت و استانداران نیز بارها به کمبود تجهیزات مقابله با کرونا اشاره کرده‌‌اند. هرچند که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری می‌گوید «هیچ کمبودی نداریم». با این حال او مدعی شده بود که «تحریم‌های آمریکا توان مبارزه با کرونا را کاهش داده است.»