پوست سیب‌زمینی برای کاهش ۷۰ درصدی تولید گازهای کربن

واکرز، تولیدکننده چیپس، پوست‌های سیب‌زمینی باقی‌مانده را به کود تبدیل می‌کند

ابتکار شرکت واکرز می‌تواند تا طی یک دهه آینده در تولید محصولات سیب‌زمینی خود به کربن منفی برسد-pixabay

واکرز، تولیدکننده محبوب چیپس سیب‌زمینی روشی را انتخاب کرده که می‌گوید تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از روند تولید را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد.  

این برنامه نوآورانه از پوست سیب‌زمینی باقی‌مانده برای تولید چیپس و گاز دی‌اکسید کربن ناشی از تخمیر جو برای کاهش گازهای گلخانه‌ای تولیدی و تبدیل آن به کود استفاده می‌کند.  

این محصول سپس به مزارعی منتقل می‌شود که واکرز در آن‌ها محصول سال آینده سیب زمینی خود را پرورش می‌دهد.  

تولید کود معمولا موجب ایجاد گاز دی اکسید کربن زیادی می‌شود، اما فناوری جدیدی که واکرز در پیش گرفته این میزان را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد.  

این مارک تجاری، به دنبال آزمایش موفقیت‌آمیز کودی که امسال به مزارع سیب‌زمینی اضافه کرد، قصد دارد تا تجهیزات تخصصی را درسال ۲۰۲۱ به کارخانه لیسستر خود و در جهت آمادگی برای محصول ۲۰۲۲ آماده کند.  

این پروژه با کمک مالی دولت بریتانیا و در همکاری با شرکت فناوری پاک انگلیس به نام سی‌سی‌ام تکنولوژیز صورت گرفته است.  

امید بر این است که این ابتکار جدید به واکرز، که به شرکت پپسی تعلق دارد، کمک کند تا طی یک دهه آینده در تولید محصولات سیب‌زمینی خود به کربن منفی برسد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت پپسی همچنین قصد دارد تا منافع این کود جدید و چرخه‌ای را به بازارهای بیشتر اروپایی و دیگر محصولات کشاورزی از جمله جوی دو سر و ذرت گسترش دهد.  

دیوید ویلکینسون، مدیر ارشد پپسی در بخش کشاورزی اروپایی گفت:  

«از سیب‌زمینی چرخشی گرفته تا محصولات چرخشی، این ابداع با شرکت سی‌سی‌ام تکنولوژیز می‌تواند به منزله آموزش برای تمامی نظام تغذیه و خوراک باشد و بخش کشاورزی را به انجام نقش خود در مقابله با تغییرات آب‌وهوا قادر سازد. 

این تازه شروع یک سفر بلندپروازانه است؛ ما از استفاده آزمایشی از کود در مقیاس بزرگ‌تر و کشف پتانسیل‌های کامل آن بسیار خوشحالیم.»  

او گفت: «این ابتکارعمل گامی به جهت درست است و ما به کار سخت برای کاهش تاثیر کربن بر محصولات خود، از زمین کشاورزی گرفته تا کارخانه‌های تولیدی و مصرف ادامه می‌دهیم.» 

به دنبال فراخوان‌ها برای کاهش میزان بسته‌بندی پلاستیکی محصولات، واکرز طرح بازیافتی را در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد که پلاستیک را برای تولید محصولات پلاستیکی دیگر بازیافت می‌کند.  

مصرف‌کنندگان می‌توانند پاکت‌های مستعمل را در مراکز جمع‌آوری در سرتاسر بریتانیا تحویل دهند و بعد این پاکت‌ها برای بازیافت به «تراسایکل» منتقل می‌شوند.  

واکرز همچنین می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵ کلیه بسته‌بندی‌های خود را صد درصد قابل بازیافت، قابل تجزیه و قابل تجزیه زیستی کند.  

© The Independent

بیشتر از زندگی