حمله زنبورها به فرودگاه بریزبن

پدیده تقابل حشرات و هواپیما یک تهدید بالقوه برای ایمنی پرواز محسوب می‌شود

این پرواز مجبور شد مسیر خود به مقصد سنگاپور را تغییر دهد - Patrick HAMILTON / AFP

طبق گزارشی جدید، هجوم زنبورها در فرودگاه بریزبن «تهدید مرگبار بالقوه‌ای علیه ایمنی» است.

این فرودگاه استرالیایی از سال ۲۰۱۳، زمانی که زنبورهای موسوم به «سوراخ کلید» در دستگاه هدایت یک هواپیمای ای۳۳۰ اتحاد لانه کردند، مورد هجوم این حشره بوده است.

این پرواز مجبور شد مسیر خود به مقصد سنگاپور را تغییر دهد.

این گونه خاص زنبور، که ابتدا از آمریکای مرکزی و جنوبی به این منطقه سرازیر شدند، مشهور به ساخت لانه در مکان‌های تنگ است، که به طور مشخص برای محیط فرودگاه بسیار خطرناک هستند.

در طول ۷ سال گذشته، ۲۶ سانحه دیگر که به زنبور مربوط می‌شود به ثبت رسیده است. این اتفاق، فرودگاه بریزبن، هواپیمایی کانتاس و سازمان امنیت زیستی کوئینزلند را وادار به انجام تحقیقات کرده‌ است.

این گزارش، که در مجله عمومی پلاس وان منتشر شده، حاکی است «ظهور پدیده تقابل حشرات و هواپیما یک تهدید بالقوه برای ایمنی پرواز» محسوب می‌شود و «بی‌توجهی به عواقب و هزینه‌های این تهدید، می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش نتیجه‌گیری کرده است، زنبور سوراخ کلید «دارای ریسکی جدی در ایمنی هوایی است و کار بیشتری لازم است تا برای کنترل یا احتمالا محو آن بتوان در آینده تصمیم‌گیری کرد.»

در هند نیز دو پرواز به خاطر محاصره هواپیما با دسته عظیمی از زنبورها دچار تأخیر شد.

این دو حادثه، در فرودگاه کلکته اتفاق افتاد که اولی در ۲۹ نوامبر بود که پرواز ویستارا را حدود یک ساعت عقب انداخت و دومی هم فردای همان روز رخ داد.

برای مدیریت این حادثه، از نیروی آتش‌نشانی کمک گرفته شد و آنها با استفاده از فشار آب، زنبورها را متفرق کردند.

در حادثه اول، درست پیش از آغاز مسافرگیری برای پرواز به دهلی، زنبورها دور تا دور هواپیما را محاصره کردند.

یک سخنگوی ویستارا به روزنامه تایمز هند گفت: «در عرض چند دقیقه، زنبورها روی هواپیما نشسته بودند و گویی می‌خواستند کندو درست کنند.»

«برای پراکنده کردن آنها مجبور شدیم نیم ساعت با هواپیمای آب‌پاش روی آنها آب بریزیم. پرواز به جای ساعت ۵.۳۰ نهایتا ساعت ۶.۳۰ انجام شد.»

© The Independent

بیشتر از جهان