تراشه‌ جدید سرعت انواع «مک‌بوک» را چند برابر می‌کند

پردازنده رایانه‌های جدید ممکن است تا ۳۲ هسته داشته باشد

نسل جدید رایانه‌های اپل «مثل هیولا» هستند-Handout / Apple Inc. / AFP

شایع شده که اپل در تلاش است تراشه‌های الکترونیکی خود را به شدت ارتقاء دهد طوری که سرعت رایانه‌های مک بسیار بالا خواهد رفت. بر اساس گزارش‌ها، رایانه‌های جدید مک ممکن است در سال آینده آماده شوند.

ماه گذشته اپل از اولین رایانه‌هایی پرده‌برداری کرد که به پردازنده‌های ساخت خودش مجهز هستند. این پردازنده‌ها از تراشه ام یک تشکیل شده و اپل در کنفرانس مجازی خود سه مدل از رایانه‌های مجهز به این تراشه را به نمایش گذاشت. این سه رایانه، شامل مک‌بوک ایر و پرو و مک مینی، سرعت بسیار بالاتری نسبت به مدل‌های قبلی خود دارند به طوری که بسیاری از برنامه‌ها را دو یا سه برابر سریع‌تر اجرا می‌کنند.

با این حال اپل هنوز می‌خواهد رایانه‌های سطح بالاتر خود را، که در حال حاضر با تراشه‌های اینتل اجرا می‌شوند، ارتقاء دهد. برخی از این رایانه‌ها کندتر از مدل‌های جدید و بسیار ارزان‌تر هستند. این شرکت اعلام کرده تا اواسط سال ۲۰۲۲ به طور کامل به تراشه‌های اپل سیلیکون تغییر ساختار خواهد داد ولی معلوم نکرده این رایانه‌های سطح بالاتر چه مشخصات و تفاوتی با دیگر ادواتش دارند.

حالا گزارش جدیدی حاکی است رایانه‌های مزبور ممکن است به شدت تغییر طراحی داده باشند. گزارش بلومبرگ مدعی است، در حالی که اولین رایانه‌ها و تراشه ام یک فقط چهار هسته پردازنده دارند، پردازنده رایانه‌های جدید ممکن است تا ۳۲ هسته داشته باشد.

تراشه ام یک در جدیدترین رایانه‌های اپل چیزی شبیه به تراشه‌هایی است که در آخرین مدل آیفون و آیپد اپل به کار رفته‌اند. این تراشه بیشتر بر کارایی و هزینه تمرکز کرده تا قدرت بالا.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته گزارش حاکی است اولین تراشه‌های اپل برای مک بوک پرو و آی‌مک برخی از این محدودیت‌ها را ندارند. به گزارش بلومبرگ، این تراشه‌ها می‌توانند ۱۶ هسته قدرتی و چهارهسته کارایی داشته باشند که برای کارشناسان موضوع آشنایی است.

به گزارش بلومبرگ، رایانه‌های رومیزی سطح بالا دیرتر در سال ۲۰۲۱ عرضه می‌شوند و مدل جدید و کوچک‌تر مک پرو قرار است تا سال ۲۰۲۲ آماده شود. این رایانهها ممکن است دارای ۳۲ هسته پرسرعت داشته باشند که در یک پردازنده جمع می‌شوند.

بر اساس این گزارش، رایانه‌های سطح بالاتر همچنین دارای پردازنده گرافیکی ارتقاء یافته خواهند بود. در حال حاضر، پردازنده گرافیکی برای انجام کار خود با ۷ یا ۸ هسته عمل می‌کند ولی این شرکت گفته مشغول آزمایش پردازنده‌هایی است که تا ۳۲ هسته می‌توانند داشته باشند.

استیو تاتون اسمیت، برنامه‌نویس اپل که به دلیل کشف امکانات اعلام نشده نرم‌افزارهای اپل شهرت پیدا کرده، می‌گوید که با توجه به اطلاعات شایع شده، نسل جدید رایانه‌های اپل «مثل هیولا» هستند.

© The Independent

بیشتر از زندگی