واکسن از راه رسید اما ویروس کرونا همچنان باقی است

مقامات بهداشت و درمان به مردم گوشزد کرده‌اند که اکثر آمریکایی‌ها تا پایان بهار آینده به این واکسن دسترسی نخواهند داشت

رعایت مقررات بهداشتی نظیر ماسک زدن و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان ضروری است - TASOS KATOPODIS /  Getty Images via AFP

دکتر آنتونی فائوچی هشدار داد شروع توزیع واکسن کرونا به معنای پایان یافتن جهش کنونی در میزان تلفات ناشی از این ویروس نیست. به گفته او اوضاع همه‌گیری در موسم کریسمس ممکن است از همیشه بدتر شود. 

روز دوشنبه از این متخصص طراز اول آمریکا در زمینه واکسن پرسیدند اخبار اخیر واکسن کرونا چه اثری بر زندگی آمریکایی‌ها خواهد داشت. 

خبر کشف این واکسن امیدبخش بود و چندین شرکت داروسازی برای کسب مجوز اضطراری از سازمان غذا و دارو اقدام کرده‌اند. اما دکتر فاوچی هشدار داد تزریق این واکسن، به سرعت تلفات ناشی از کووید-۱۹ را پایان نمی‌دهد. 

دکتر فاوچی در مصاحبه با جان برمن از شبکه سی‌ان‌ان گفت: «احتمالاً تا هفته‌ها و شاید بیش از آن شاهد کاهش چشمگیری نباشیم.» 

او افزود: «اما بالاخره کاهش پیدا خواهد کرد، قول می‌دهم.» 

مقامات بهداشت و درمان به مردم گوشزد کرده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی‌ها در بهترین حالت تا پایان بهار سال ۲۰۲۱ به این واکسن دسترسی نخواهند داشت، یعنی در ماه‌های آینده همچنان رعایت مقررات بهداشت عمومی مانند پوشیدن ماسک، فاصله‌گیری اجتماعی و پرهیز از گردهمایی‌های بزرگ برای مهار این ویروس جدید ضروری است.   

این مقامات از مردم آمریکا خواسته بودند برنامه‌های معمول جشن شکرگزاری را لغو کنند و در خانه‌های خود همراه اعضای خانواده درجه یک جشن بگیرند. با این حال طبق پیش‌بینی‌ها موج دیگری از شیوع بیماری در هفته‌های آینده در راه است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر فاوچی در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت نگرانی در مورد کریسمس نیز مانند تعطیلات جشن شکرگزاری وجود دارد «با این تفاوت که این یکی چون طولانی‌تر است ممکن است پیچیده‌تر هم باشد».

 در جشن شکرگزاری آمریکایی‌ها فقط آخر هفته را جشن گرفتند و بعد به سر کار و زندگی بازگشتند. اما تعطیلات کریسمس چندین روز پیش از روز کریسمس آغاز می‌شود و تا روز سال نو ادامه دارد. 

دکتر فاوچی گفت: «به گمانم با چالش بزرگ‌تری نسبت به روز شکرگزاری مواجه خواهیم بود. امیدوارم مردم متوجه باشند و درک کنند که هیچ‌کس نمی‌خواهد تعطیلاتشان را منتفی یا خراب کند و می‌دانیم تحملش برایشان مشکل است، اما شرایط امروز کشورمان بسیار بحرانی است.» 

او افزود: «نباید از واقعیت و داده‌هایی که داریم فرار کنیم. می‌دانم برای همه‌مان دوران سختی است.» 

هفته گذشته تعداد مبتلایان، بستری‌شدگان و قربانیان ویروس کرونا افزایش یافت و ایالات متحده برای چندمین بار در این زمینه حد نصاب شکست. 

به گزارش طرح ردیابی کووید، روز چهارشنبه با مرگ دو هزار و ۷۳۳ نفر در اثر ابتلا به این ویروس جدید، ایالات متحده حد نصاب تعداد قربانیان را در یک روز شکست. در مجموع بیش از ۲۸۲ هزار نفر در این کشور قربانی ابتلا به کووید-۱۹ شده‌اند.   

روز پنجشنبه نیز ایالات متحده به حد نصاب بیشترین تعداد بستری کرونا، یعنی صد هزار و ۷۵۵ نفر رسید. تنها در روز جمعه حدود ۲۲۸ هزار مبتلای جدید به آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا اضافه شد. این بیشترین تعداد مبتلایان یک روزه از آغاز همه‌گیری تاکنون بوده است. 

با آغاز موج جدید، چندین ایالت مقررات سختگیرانه‌تری برای مهار شیوع این ویروس جدید اعمال کرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان