فرمان اجرایی ترامپ برای اولویت مردم آمریکا در دریافت واکسن کرونا

دولت آمریکا با دنبال کردن شعار «اول آمریکا» قبل از کمک به بقیه، واکسن را در اختیار آمریکایی‌ها قرار می‌دهد

همزمان با صدور فرمان اجرایی ترامپ، کاخ سفید روز سه‌شنبه نشستی برای توضیح نحوه توزیع واکسن برگزار خواهد کرد - JOE RAEDLE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا امروز ۱۸ آذرماه فرمان اجرایی صادر می‌کند تا تضمین دهد که دسترسی مردم آمریکا به واکسن‌های کووید-۱۹ در اولویت قرار می‌گیرد.

یک مقام مسئول به رویترز گفت: «بر اساس این دستور اجرایی که روز سه‌شنبه به وقت محلی امضا خواهد شد، دولت آمریکا قبل از آنکه به سایر ملت‌ها کمک کند، واکسن را در اختیار مردم آمریکا قرار می‌دهد.»

این مقام مسئول ضمن رد گزارش نیویورک‌تایمز مبنی بر این که دولت پیشنهاد شرکت فایزر برای فروش دوزهای بیشتر واکسن به آمریکا را قبول نکرده، افزود: «دولت ترامپ اطمینان دارد که تا پایان سه ماهه نخست سال آینده میلادی واکسن در اختیار همه متقاضیان قرار می‌گیرد.»

یکی از مقامات گفته که این فرمان اجرایی ترامپ به مشخص شدن دستورالعمل‌های نهادهای دولتی برای رسیدگی به تقاضای سایر کشورها، پس از پایان عرضه در آمریکا کمک می‌کند.

مشخص نیست که چرا برای تضمین این که واکسن ابتدا در داخل توزیع می‌شود، به یک فرمان اجرایی نیاز است. هر چند که به نظر می‌رسد این دستور در راستای شعار معروف ترامپ، یعنی «اول آمریکا» درنظر گرفته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاخ سفید روز سه‌شنبه نشستی برای توضیح نحوه توزیع واکسن برگزار خواهد کرد که در آن ترامپ و سایر مقامات درباره نحوه سازماندهی صحبت خواهند کرد.

تولیدکنندگان واکسن فایزر و مدرنا در این نشست شرکت نمی‌کنند. یکی از مقامات دلیل شرکت نکردن این تولیدکنندگان واکسن را تقاضاهایی که آنها به مقامات سازمان غذا و داروی آمریکا ارایه داده‌اند دانست. یکی از مقامات سازمان غذا و دارو به نام دکتر پیتر مارکز قرار است در این نشست صحبت کند.

نمایندگان تیم انتقالی جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به این نشست دعوت نشده‌اند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، هنوز نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری که سوم نوامبر برگزار شده را نپذیرفته است.

بیشتر از جهان