حکم اعدام روح‌الله زم تائید شد

دیوان عالی کشور حکم دادگاه بدوی و تجدیدنظر در مورد موسس کانال آمدنیوز را تائید کرد

روح‌الله زم مدیر و موسس آمدنیوز در یکی از جلسات دادگاه- میزان

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران از تائید حکم اعدام روح‌الله زم، مدیر و موسس کانال تلگرامی آمدنیوز خبر داد.

او در نشست خبری هفتگی‌اش که به صورت مجازی برگزار شد گفت: « بیش از یک ماه قبل دیوان عالی کشور به این پرونده رسیدگی کرد و حکم صادره از دادگاه انقلاب به تائید دیوان عالی کشور رسیده است.»

صدور حکم اعدام در دادگاه انقلاب برای روح‌الله زم نیز در همین نشست‌های خبری هفتگی و در روز ۱۰ تیرماه اعلام شده بود.

دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی،  ۱۳ مورد از اتهامات زم را از مصادیق فساد فی‌الارض تشخیص داده و برای او حکم اعدام صادر کرده بود و اکنون دیوان عالی کشور نیز این حکم را تائید کرده است.

رسیدگی به پرونده روح‌الله زم در دیوان عالی کشور در شهریورماه به پایان رسید ولی از آن زمان تا کنون نتیجه آن اعلام نشده بود.

دلیل این تاخیر چندماهه در اعلام تصمیم دیوان عالی کشور مشخص نیست و در همین مدت قوه قضاییه در چندین نوبت خبرها در مورد تایید این حکم در دیوان عالی کشور را «گمانه زنی» خوانده بود.

خبر بازداشت زم ۲۲ مهرماه ۱۳۹۸ منتشر شد. سپاه ادعا کرد در عملیات پیچیده فریب سرویس‌های بیگانه، روح‌الله زم را به داخل کشور هدایت و بازداشت کرده است.

گمانه‌زنی‌های متعددی در مورد نحوه بازداشت زم مطرح شد و تا امروز همچنان چگونگی بازداشت او و نقش احتمالی کشورهای فرانسه و عراق در این زمینه روشن نشده است. تا ماه‌ها پس از بازداشت زم از او خبری در دست نبود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازداشت او که می‌توانست پروژه‌ای تبلیغاتی برای برخی جریان‌های سیاسی داخل کشور باشد، تحت تاثیر اعتراض‌های مردمی آبان ۹۸ و سرکوب خشن مردم در این اعتراض‌ها قرار گرفت. پس از آن نیز شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، توجه‌ها را نسبت به این پرونده کاهش داد.

روح‌الله زم که فرزند محمدعلی زم، رئیس سابق حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است، قبلا نیز سابقه بازداشت از سوی وزارت اطلاعات را داشت. او پس از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ دستگیر و پس از مدتی آزاد شد و سپس به فرانسه رفت. او کانال تلگرامی آمد‌نیوز را تاسیس کرد که در جریان اعتراض‌های دی‌ماه ۱۳۹۶ بسیار مشهور شد. به نحوی که مقامات جمهوری اسلامی از تلگرام خواستند این کانال را به دلیل آنچه که آن را ترویج خشونت خواندند، مسدود کند.