بسیج ملی در بریتانیا برای توزیع واکسن کرونا

تولید واکسن کرونا، «یک روز به‌یاد ماندنی در سالی که باید به فراموشی سپرده شود»

واکسن‌ها ابتدا در مراکز درمانی، سپس در مطب پزشکان عمومی و مراکز خدمات اجتماعی و داروخانه‌ها تزریق خواهد شد-JESSICA TAYLOR / AFP

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا گفت که توزیع واکسن کرونا که به تازگی به تایید مقامات بهداشتی این کشور رسیده «یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های ملی است که بریتانیا با آن روبه‌رو بوده است.» قرار است محل‌های کنفرانس و سالن‌های ورزش به مراکز تزریق واکسن تبدیل شود. 

وزیر بهداشت افزود که در روز چهارشنبه تعداد ۸۰۰ هزار دوز واکسن (برای حصول اطمینان از ایمنی آن‌ها) آزمایش شده که از اوایل هفته جاری برای استفاده در اختیار نظام درمان عمومی بریتانیا قرار خواهد گرفت. 

این اقدامات به دنبال تایید واکسن تولیدی فایزر-بیونتک از سوی آژانس مستقل نظارت بر داروی بریتانیا صورت می‌گیرد که به عنوان نقطه عطفی در مبارزه با ویروس کرونا توصیف شده است. 

دولت بریتانیا همچنین منتظر رای آژانس نظارت بر دارو و مواد بهداشتی (ام اچ آر اِی) در مورد دومین واکسن کرونا است که به دست شرکت استرازنکا و دانشگاه آکسفورد تولید شده است. دولت هم اکنون یک‌صد میلیون دوز آن را سفارش داده است. 

آقای هنکاک این خبر را «یک روز به‌یاد ماندنی در سالی که باید به فراموشی سپرده شود» توصیف کرد. او در توضیح جزئیات توزیع سه‌گانه واکسن کرونا گفت واکسن‌ها ابتدا در مراکز درمانی، سپس در مطب پزشکان عمومی و مراکز خدمات اجتماعی و داروخانه‌ها تزریق خواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «در مرحله سوم، ما با دریافت دوزهای بیشتر واکسن، برای مثال در مراکز کنفرانس‌ها و استادیوم‌های ورزشی گروه‌های کثیر مردم را واکسینه خواهیم کرد.»  

آقای هنکاک در بیانیه‌ای خطاب به مجلس بریتانیا گفت: «این کاری دشوار است. با چالش‌ها و پیچیدگی‌هایی روبه‌رو خواهیم بود اما می‌دانیم نظام درمان عمومی بریتانیا از عهده آن برخواهد آمد. 

ما (واکسن را) با توجه به اولویت‌های بهداشتی و لزومات عملی ارائه خواهیم داد زیرا این واکسن‌ها باید در برودت منهای ۷۰ درجه سانتیگراد نگاه‌داری شوند که انجام آن به ویژه چالش‌برانگیز است.» 

آقای هنکاک در ادامه افزود: «ما ماه‌ها خودمان را برای این روز آماده کرده‌ایم که به محض دیدن چراغ سبز آماده رفتن باشیم (به محض آماده شدن واکسن، تزریق آن را آغاز کنیم). 

ما نخستین کشوری هستیم که از قبل این واکسن‌ها را سفارش داده‌ایم و حال قرار است در ماه‌های آینده تعداد ۴۰ میلیون دوز پیش‌سفارش آن را که برای تزریق دو مرحله‌ای  به ۲۰ میلیون نفر کافی است، دریافت کنیم. 

پس از دریافت مجوز، گام بعدی آزمایش هر محموله واکسن برای حصول اطمینان از ایمنی آن است و من تایید می‌کنم که امروز صبح این آزمایشات برای تزریق ۸۰۰ هزار دوز واکسن تکمیل شده است.» 

در این میان، اما، آقای هنکاک نتوانست به نمایندگان مجلس بگوید به چند نفر از شهروندان بریتانیا باید واکسن کووید تزریق شود تا مقرراتی که زندگی مردم را از ماه مارس و آغاز همه‌گیری محدود کرده، لغو شود. 

او در مقابل اصرار جاناتان اشوُرث، نماینده حزب اقلیت کارگر گفت: «البته درک می‌کنم که نه تنها او بلکه تقریبا تک‌تک مردم خواهان پاسخ به این سؤال هستند – چند نفر باید واکسینه شوند تا مقررات لغو شود؟ 

پاسخ این است که در حالی که می‌دانیم واکسن شخص شما را با ۹۵ درصد تاثیر در مقابل ویروس کرونا محافظت می‌کند اما به دلیل توانایی سرایت بیماری از اشخاصی که علائمی ندارند، نمی‌دانیم پیامد آن بر کاهش میزان سرایت بیماری چیست. به همین دلیل است که واکنش ما در مقابل این ویروس این چنین با دشواری روبه‌رو بوده است. بنابراین، پاسخ این سؤال را نمی‌دانیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان