کارت ملی گرویی برای خرید نان نسیه

بودجه صداوسیما ۲.۶ برابر بودجه توسعه ساحل مکران در سیستان و بلوچستان است

مردم برخی مناطق سیستان و بلوچستان از فرط فقر، به صورت قسطی نان می‌خرند - عکس از تسنیم

در برخی مناطق استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان بسیاری از مردم به دلیل فقر، توان خرید نان ندارند. ازاین‌رو با گرو گذاشتن کارت ملی، آن را به‌صورت نسیه یا قسطی می‌خرند تا بعداً با یارانه بدهی خود را پرداخت کنند.

در گزارشی که تجارت نیوز منتشر کرده، فهرست بدهکاری مشتریان یک نانوایی در قصرقند، از ۳۰۰۰ تومان آغاز می‌شود. نفر بعدی ۱۵ هزار تومان بدهکار است. این نام‌ها چندین صفحه را در برگرفته است. نانوا که خودش اسیر فقر است می‌گوید دیگر نمی‌تواند نسیه‌فروشی کند.

البته ماجرا فقط به همین شهر محدود نمی‌شود. در زابل سیستان و بلوچستان،  رودان هرمزگان و دشتی بوشهر نیز، فروش قسطی نان رواج دارد. اگر خریدار ناآشنا باشد، باید کارت ملی خود را نزد نانوا گرو بگذارد، تا بعداً پولش را پرداخت کند. اگر هم از همسایگان یا آشناها باشد، حساب دفتری و ثبت میزان بدهی، کفایت می‌کند.

در همین رابطه یک نانوای سیستان و بلوچستانی به تجارت نیوز گفته است که منبع درآمد مردم این مناطق به دلیل نبود شغل و فقر فراگیر، تنها یارانه است. به‌عبارت‌دیگر درآمد خانواده‌های ۸ یا ۹ نفره، با یارانه هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان و یارانه بنزین‌، در مجموع به یک میلیون تومان در ماه نمی‌رسد.

آنها هر ماه پس از واریز یارانه‌ها، بدهی خود را به نانوایی‌ها پرداخت می‌کنند. البته او می‌گوید گاهی نیز یک خیر می‌آید و بدهی‌ها را صاف می‌کند. اما این کارها فایده ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوانان شهری با ماشین‌های شاسی‌بلند به منطقه ما می‌آیند و با لباس‌های گران‌قیمت خود مانور می‌دهند. این کارها غرور نوجوانان ما را خرد می‌کند. اما دولت به‌جای اینکه به فکر ایجاد اشتغال برای مردم باشد، اندکی یارانه می‌دهد.

نانوای دیگری به خبرنگار می‌گوید که سیستان و بلوچستان بندر چابهار و ساحل مکران دارد، اما کسی به فکر ما نیست. او می‌گوید: «حق ما این نیست.»

مدت‌هاست که اخبار اجاره دریای ساحلی سیستان و بلوچستان به کشتی‌های صید صنعتی چینی منتشر می‌شود. برخی از ماهیگیران مناطق ساحلی سیستان و بلوچستان خودشان راوی این گزارش‌ها هستند. آنها می‌گویند که تنها اجازه دارند در نزدیکی ساحل صید کنند. اگرچه دیگر دریا مثل سابق ماهی ندارد و همه آن توسط چینی‌ها صید می‌شود.

باغبان سابق مجتمع پتروشیمی توسعه نگین مکران درباره مشکل اشتغال در مکران گفت: یافتن شغل در این منطقه از هفت‌خان رستم سخت‌تر است. زندگی در اینجا سخت و طاقت‌فرسا می‌گذرد.

او تأکید می‌کند که سواحل مکران فقط در اخبار و عکس‌ها رنگ و لعاب دارد، اما در واقعیت چیزی جز فقر و محرومیت نیست.

به‌رغم فقر شدید و گسترده در استان سیستان و بلوچستان، موضوع قابل‌توجه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، آن است که بودجه صداوسیما ۲.۶ برابر بودجه توسعه بندر مکران است. این یعنی برای توسعه سواحل مکران فقط ۱۰۰۰ میلیارد تومان اختصاص‌یافته اما بودجه صداوسیما ۲۶۱۹ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

در شرایطی که مردم در مناطق مرزی و استان‌های محروم، به شدت نیازمند حمایت و سرمایه‌گذاری هستند، ۴۳ دستگاه مذهبی در بودجه امسال ۷۲۵۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه می‌گیرند.