سیل‌‌زدگان خوزستانی علیه بی‌کفایتی مسئولان شعار دادند

معترضان خطاب به مسئولان: «مسئول بی‌لیاقت نمی‌خواهیم»

گزارش‌ها از شهرهای سیل‌زده جنوب ایران حاکی از آن است که اعتراض شهروندان به مقامات مسئول شدت گرفته است و امروز، شنبه ۱۵ آذرماه، شماری از  سیل‌زدگان استان خوزستان با تجمع مقابل دادگستری و نیز شهرداری بندر امام خمینی، خواستار استعفای مسئولان شدند. این سیل‌زدگان در شعارهای خود مسئولان و مقامات استانی را «بی‌کفایت» خواندند.

بارندگی شدید و راه افتادن سیل در بندر امام خمینی و به‌خصوص یکی از بخش‌های مسکونی این بندر به نام «سربندر»، باعث شد که خسارات زیادی در اثر سیل به این منطقه مسکونی وارد آید.  

روز پنجشنبه هفته گذشته با تجمع گروهی از سیل‌زدگان مقابل دادگستری بندر امام خمینی، اولین موج اعتراضات مردم سیل‌زده در استان خوزستان آغاز شد. 

شماری از مردم سیل‌زده در خوزستان از روز پنجشنبه سیزدهم آذر با تجمع مقابل دادگستری خواستار رسیدگی قضایی به پرونده کسانی شده‌اند که  به گفته آنان، در آن زمینه مقصر بوده‌اند.

 دادستانی این شهر روز پنجشنبه با صدور اطلاعیه‌ای، از تشکیل پرونده در این زمینه و «برخورد بدون اغماض با مقصران و مسببان» آب‌گرفتگی شدید در بندر امام خبر داده بود.

پس از برگزاری این تجمع‌ها، برخی خبرگزاری‌ها از صدور حکم تعلیق «محمد عبیاوی»، شهردار این شهر، با حکم غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، خبر دادند.

پس از گذشت یک هفته از بارندگی‌های شدید در بندر امام، هنوز آبگرفتگی در چند نقطه از شهر ادامه دارد.

در چند روز گذشته بارندگی در جنوب کشور و به راه افتادن سیل در ماهشهر نیز مسئله‌ساز شد. محسن بیرانوند، فرماندار ماهشهر، به خبرگزاری ایرنا گفت: «باید قبل از بارندگی اقداماتی همچون لایروبی جوی‌های خیابان انجام می‌شد، اما این کار نشده بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام مسئول، شهرداری و شورای شهر را به «سهل‌انگاری» در این رابطه متهم کرد و گفت که «بسیاری از جوی‌ها به وسیله زباله و نخاله مسدود شده و کانال خروجی آب‌های سطحی شهر به سمت خارج از شهر نیز بسته و تبدیل به نیزار شده بود.»

این مقام دولتی با اشاره به معضلات بندر امام و بحث‌های مطرح شده درباره واگذاری زمین‌های «تلمبه‌خانه مرکزی» آن بندر، گفت: «این زمین‌ها به صورت مغازه واگذار شده و راه خروج آب‌های سطحی شهر به همین دلیل مسدود شده است که قطعا تخلف به شمار می‌آید.»

او همچنین مدعی شد که در آن پرونده هنوز شکل واگذاری این زمین‌ها مشخص نیست و معلوم نیست که واگذاری از سوی آبفا صورت گرفته است، یا شهرداری. 

استان‌های جنوبی کشور در سال‌های گذشته با مشکلات عدیده محیط زیستی چون «ریزگردها» یا «سیل» روبه‌رو بوده‌اند. خسارات مالی به شهروندان سیل‌زده در این استان‌ها که موجب گسترش فقر در میان ساکنان آن‌ است، باعث شده است که اعتراضات مردمی در اقشار مختلف شهروندان استان‌های جنوبی ایران گسترش یابد؛ از اعتراضات پیوسته کارگران در شهرهای مختلف جنوبی گرفته تا اعتراضات مردمی در آبان ۹۸ که البته به شدت از سوی حکومت سرکوب شد.

در جریان اعتراضات گسترده مردمی آبان‌ماه در نزدیک به ۳۰ استان ایران، ماهشهر شاهد یکی از خونین‌ترین سرکوب‌های مردم به دست نیروهای امنیتی بود.