ترامپ به دنبال «برگزاری انتخابات مجدد» در جورجیا

به درخواست کارزار ترامپ، سومین مرتبه بازشماری نتایج اصلی انتخابات در حال انجام است

دونالد ترامپ، انتخابات جورجیا را به سخره گرفته است ـ Brendan SMIALOWSKI / AFP

کارزار انتخاباتی ترامپ با تشکیل پرونده در ایالت جورجیا از دادگاه ایالتی خواسته است تا «دستور برگزاری مجدد انتخابات ریاست‌جمهوری را صادر کند». این کارزار در بیانیه‌ای که روز جمعه‌ در مطبوعات منتشر کرد، علت مطرح کردن این خواسته را وجود «ده‌ها هزار رای غیرقانونی» اعلام کرد.

ری اس اسمیت سوم، مشاور اصلی کارزار انتخاباتی ترامپ در این بیانیه گفت: «پرونده‌ای که امروز تشکیل شد آشکارا نشان می‌دهد در آماری که وزیر امورخارجه می‌خواهد اعلام کند، ده‌ها هزار رای غیرقانونی که وارد صندوق‌ها شده بود، به حساب آمده است.» او افزود: «وزیر امورخارجه به بدترین بهانه در تاریخ برگزاری انتخابات در ایالت جورجیا متوسل شده است.»

برد رفنزپرگر، وزیر خارجه جورجیا که جمهوری‌خواه و حامی ترامپ است، بارها تاکید کرده است که نتایج انتخابات درست و معتبر است. هنوز هیچ مدرکی دال بر تقلب گسترده در انتخابات در این ایالت پیدا نشده است. آقای رفنزپرگر روز سه‌شنبه گفت که آخرین بازشماری آرا نشان داد تاکنون «تعداد آرا تغییر اساسی چندانی نکرده است.» او همان موقع گفت: «بسیاری از ما آرزو کرده‌ایم کاش نفر ما برنده انتخابات می‌شد، اما به نظر نمی‌رسد برنده شده باشد.»

کارزار انتخاباتی ترامپ می‌گوید که در این پرونده، ۱۰ تا ۱۲مورد استشهاد رسمی از سوی «ساکنان جورجیا» ثبت شده است که از جمله ادعاهای آنان می‌توان به اخلال در فرایند رای‌گیری، آرای مرموز پستی رای اولی‌ها به جو بایدن و به وجود آمدن مشکلاتی برای نظارت ناظران انتخاباتی بر شمارش آرا اشاره کرد. همچنین این پرونده شامل یک استشهاد رسمی از متخصصان داده‌پردازی است که مدعی شده‌اند ده‌ها هزار «رای غیرقانونی» در صندوق‌ها وجود دارد.

این کارزار تعداد زیادی پرونده با ادعاهای بی‌پایه برای رد نتایج انتخابات در سراسر کشور تشکیل داده که اکثرا هم به بن‌بست رسیده‌ است اما این حرکت اخیر، کار را به جاهای باریک کشانده و به دنبال برگزاری انتخابات مجدد در این ایالت یا ممانعت از تایید باقی نتایج توسط دادگاه ایالتی است تا بدین ترتیب تصمیم‌گیری در مورد ۵۳۸ رایی که مجمع گزینندگان رئیس‌جمهور رسما به رئیس‌جمهور بعدی داده‌اند، به مجلس جمهوری‌خواه ایالت جورجیا واگذار شود. طبق قانون اساسی ایالات متحده، مجلس ایالتی باید «روش» تعیین مجمع گزینندگان رئیس‌جمهور را مشخص‌ کند و گزینندگانی که نماینده نامزدی هستند که بیشترین آرای عمومی را در هر ایالت کسب کرده است، با قانون همان ایالت تعیین می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حرکت قانونی جدی بلافاصله پس از آن صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد ایالت جورجیا قصد دارد برای سومین بار اعلام کند رئیس‌جمهور به جو بایدن باخته است. به درخواست کارزار ترامپ، سومین مرتبه بازشماری نتایج اصلی انتخابات در حال انجام است و احتمالا در چند ساعت تا چند روز آینده به اتمام می‌رسد. طبق نتایج بازشماری قبلی، آقای بایدن احتمالا با اختلاف ۱۰ هزار رای، رقیب جمهوری‌خواه خود را شکست داده است.

رئیس‌جمهور به همراه دو عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا از ایالت جورجیا یعنی کلی لوفلر و دیوید پردو، بارها نتایج انتخابات جورجیا را به سخره گرفته‌اند. در پی نزدیک بودن اعلام نتایج آرای انتخابات عمومی، هر دو نفر برای حفظ کرسی خود در مجلس سنا باید یک دور دیگر در انتخابات شرکت کنند.

روانه کردن سیل مداوم نظریه‌های مبتنی بر توهم توطئه در مورد نتایج این رقابت‌ها و حمله‌ به این نتایج اثراتی بر مردم این ایالت داشته است. جمهوری‌خواهان که امیدوار بودند در انتخابات دور دوم برنده شوند، حالا دچار بحران شده‌اند زیرا با وجود ادعاهای مبنی بر تخلف در انتخابات، حالا بسیاری از طرفداران جمهوری‌خواهان حس می‌کنند رای دادن آنها اهمیتی ندارد. حتی مسئولان برگزاری انتخابات در این ایالت به مرگ تهدید شده‌اند.

گبریل استرلینگ، سخنگوی دفتر وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه گفت: «این وسط یک نفر آسیب می‌بیند، آن یکی تیر می‌خورد و دیگری کشته می‌شود، نه این کارها درست نیست.»

© The Independent