بهای نفت به سه دلیل عمده، به سطح پیش از بحران کرونا باز خواهد گشت

جلسات اوپک، افزایش شاخص برنت و امیدواری به بسته محرک مالی آمریکا

مقر دائمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت "اوپک" در وین، پایتخت اتریش. عكس از:  AFP

پس از نوسان‌های متعدد قیمت نفت در بازارهای جهانی، سرانجام سه دلیل عمده باعث شد بهای نفت به سطح پیش از بحران کرونا بازگردد. آغاز توزیع واکسن کرونا در ایالات متحده و برخی از کشورهای اروپایی، افزایش امیدواری به بسته محرک مالی آمریکا و توافق تولیدکنندگان عمده نفت به افزایش میزان تولید به ۵۰۰ هزار بشکه در روز از آغاز ماه ژانویه ۲۰۲۱، عوامل اساسی برای ثبات قیمت نفت در بازارهای جهانی به‌ شمار می‌رود.

در همین حال، بلومبرگ در گزارشی پیش‌بینی کرده است که توافق اخیر اوپک، قیمت نفت را به زودی به حدود ۵۰ دلار افزایش خواهد داد.

در پایان معاملات روز پنجشنبه، قیمت قراردادهای آتی نفت خام برنت حدود ۴۶ سنت که برابر با یک درصد می‌شود افزایش یافت و در نتیجه، بهای هر بشکه نفت به ۴۸.۷۱ دلار رسید. در حالی‌که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ایالات متحده به ۳۶ سنت یا برابر با ۰.۸ درصد افزایش یافته و در پایان معاملات در یک هفته به ۴۵.۶۴ دلار رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته افزایش اخیر، به عنوان بیشترین جهش در قیمت نفت خام برنت از پنجم ماه مارس گذشته محسوب می‌شود، درست پیش از این‌که اکثر کشورها به منظور جلوگیری از انتشار بیماری کرونا، محدودیت‌های گسترده‌ای را اعمال کنند.

در همین حال، روز گذشته، گروه اوپک پلاس موافقت کرد که از ژانویه آینده میزان کاهش تولید نفت را به ۷.۲ میلیون بشکه در روز برساند، در حالی‌که نرخ فعلی کاهش به ۷.۷ میلیون بشکه در روز می‌رسد، بدین معنا که میزان تولید در هر روز ۵۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد؛ مشروط بر این‌که نرخ کاهش به صورت ماهانه بررسی شود.

به گزارش رویترز، پائولا رودریگز ماسیو، تحلیلگر ارشد بازارهای نفت در شرکت «ریستاد انرژی» اظهار داشت: "در حال حاضر بازارها واکنش مثبتی نشان می‌دهند و قیمت‌ها افزایش اندکی را به ثبت می‌رسانند؛ زیرا عرضه اضافی ۵۰۰ هزار بشکه در روز تعادل بازار را برهم نخواهد زد." اما رابرت‌یوگر، مدیر انرژی موسسه «میزوهو یو‌اس‌اِی» گفت: "بازار به دلیل افزایش تقاضا، به دنبال عرضه واکسن و امیدواری به بسته محرک مالی، به بالاترین سطح در چند ماه گذشته رسیده است و مدیریت تأمین اوپک در این میان، نقش قابل ذکری ندارد."

البته به صورت گسترده انتظار می‌رفت که اوپک و متحدانش که تحت عنوان آن‌چه به نام "اوپک‌پلاس" شناخته می‌شود، کاهش تولید فعلی ۷.۷ میلیون بشکه در روز یا معادل حدود ۸ درصد از تولید جهانی را حداقل تا ماه مارس آینده تمدید کنند. با این حال، افزایش امیدواری به توزیع واکسن کرونا که عامل عمده برای جلوگیری از ویروس مرگبار کرونا به شمار می‌رود، منجر به افزایش بهای نفت در پایان ماه نوامبر گذشته شد و همین امر باعث شماری از تولیدکنندگان، موضوع لزوم تشدید سیاست‌های نفتی را زیر سوال ببردند.

پس از پایان نشست روز پنجشنبه گذشته، سازمان اوپک با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این سازمان و متحدان آن تصمیم گرفتند به صورت داوطلبانه، تولید نفت را به ۰.۵ میلیون بشکه در روز، از ۷.۷ میلیون بشکه در روز به ۷.۲ میلیون بشکه در روز تنظیم کنند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که کشورهای روسیه، عراق، نیجریه و امارات متحده عربی، علاقه خود را به تأمین بیشتر بازار نفت در سال ۲۰۲۱، ابراز داشته اند.

در بیانیه‌ای مزبور آمده است که به منظور ارزیابی شرایط بازار و تصمیم‌گیری در مورد تعدیلات اضافی برای ماه بعدی که قرار است از ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش نیابد،  ائتلاف "اوپک پلاس" از ژانویه ۲۰۲۱، جلسات وزرای نفت را به صورت ماهانه برگزار خواهد کرد.

در این بیانیه تأکید شده است که لازم است همه تولیدکنندگان بزرگ به تلاش‌هایی که هدف از آنها دستیابی به تعادل و ثبات در بازار است، متعهد شوند. سازمان اوپک خاطرنشان کرد که افزون بر عدم اطمینان از وضعیت حاکم در ماه‌های زمستان، تعطیلی‌های قابل تمدید ناشی از محدودیت‌های اعمال شده برای مهار بیماری کرونا، همچنان بر اقتصاد جهانی و امیدواری به افزایش تقاضای نفت تأثیرگذاری بسیاری دارد.

© IndependentArabia

بیشتر از اقتصاد