اعتراض هند به حمایت نخست‌وزیر کانادا از کشاورزان معترض هندی

دولت هند می‌گوید، اظهارات جاستین‌ ترودو در مورد اعتراضات کشاورزان در دهلی «صدمه جدی به روابط هند و کانادا» می‌زند

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا- REUTERS/Patrick Doyle/File Photo

هند می‌گوید در اعتراض به اظهارات نخست وزیر کانادا جاستین ترودو درباره اعتراضات کشاورزان هندی در خارج از پایتخت این کشور، کمیسیونر عالی کانادا را برای ادای توضیحات احضار کرده است. 

ده‌ها هزار معترض در اعتراض به اصلاحات دولت هند برای خصوصی‌سازی و آزادسازی در بخش کشاورزی، از مزارع خود در ایالت‌های همسایه دهلی در شمال هند به سمت پایتخت این کشور راهپیمایی کرده‌اند. آقای ترودو اوایل این هفته این وضعیت را «نگران‌کننده» خواند و اعلام کرد که کانادا همیشه «از حق اعتراض صلح‌آمیز دفاع خواهد کرد». 

سخنگوی دولت هند گفت که اظهارات آقای ترودو «دخالت غیرقابل قبول در امور داخلی هند است». او گفت: «اگر چنین اقداماتی ادامه یابد، تأثیرات مخربی بر روابط بین هند و کانادا خواهد داشت.» 

وزارت خارجه هند گفت مداخله نخست وزیر کانادا «باعث تشویق تجمع افراط‌گرایان در مقابل کمیسیون عالی و کنسولگری‌های ما در کانادا شده است و این امر امنیت دیپلمات‌های هندی را به خطر می‌اندازد.» 

این سخنگوی وزارت خارجه هند اعلام کرد: «ما از دولت کانادا انتظار داریم که امنیت کامل دیپلمات‌های هندی را تضمین کند و از اظهاراتی که فعالیت‌های افراط‌گرایانه را مشروعیت می‌بخشد، خودداری ورزد.» 

اعتراض هند به سفیر کانادا در حالی صورت می‌گیرد که تعداد زیادی از سیک‌ها، بیرون کنسولگری هند در نیویورک و کمیسیون عالی در اوتاوا در حمایت از کشاورزان معترض هند، تجمع کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اجتماعات اولین تجمعات بین‌المللی در حمایت از اعتراضات کشاورزان در هند است و یک روز پس از حمایت آقای ترودو از این اعتراضات در روز سه‌شنبه برگزار می‌شود. آقای ترودو اولین رهبر سیاسی است که در حمایت از این اعتراضات سخن گفته است. 

در تجمعات اعتراضی در آمریکای شمالی، گروه کوچکی از هندوهای سیک که هوادار تشکیل کشور مستقل «خالستان» هستند، شرکت داشته‌اند. هند فعالیت گروه‌های جدایی‌طلب خالستانی را ممنوع کرده است. 

بسیاری از کشاورزان معترض در خارج از دهلی، سیک‌های ایالت پنجاب هستند. اظهار نظر آقای ترودو حداقل تا حدی برای جلب توجه هندوهای ساکن کانادا است. مهاجران هندی ۱.۴ درصد جمعیت کانادا را تشکیل می‌دهند. 

در همین حال، حدوداً ۲۰ هزار معترض، هشت روز است که خارج دهلی اردو زده‌اند و با انسداد جاده‌های اصلی منتهی به پایتخت از ایالت هاریانا تأثیر ناگهانی بر ترافیک این شهر داشته‌اند. 

کشاورزان نسبت به سه قانون جدید در بخش کشاورزی معترض‌اند. تصور آن‌ها این است که این قوانین ایشان را در مقابل  شرکت‌های معظم بی‌پناه خواهد گذاشت و اثر منفی بر درآمدهای آن‌ها خواهد داشت. دولت مودی اصرار دارد که این اصلاحات برای خودکفایی در این بخش ضروری است و کشاورزان از نظر اقتصادی ضرر نخواهند دید.

© The Independent