جایزه «نوبل آلترناتیو» به نسرین ستوده اهدا شد

پیام صوتی نسرین ستوده در مراسم پخش شد

نسرین ستوده در شب دریافت جایزه نوبل آلترناتیو، به زندان بازگشت - Anders WIKLUND / TT News Agency / AFP

وزیر خارجه سوئد، اعلام کرد که جایزه نوبل آلترناتیو (جایگزین) به پاس «کنشگری شجاعانه» برای دفاع از دفاع از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در ایران، به نسرین ستوده اهدا شده است.

آن لینده  در مراسمی که روز پنجشنبه در استکهلم پایتخت سوئد برگزار شد و در آن خانم ستوده حضور نداشت، گفت که جایزه نوبل جایگزین، به وی اهدا شده است.

در این مراسم پیامی صوتی از نسرین ستوده پخش شد که وی در آن خواهان رسیدگی به وضعیت بد زندانیان سیاسی شد. او همچنین از اینکه بابت انجام‌وظیفه طی سال‌هایی که در زندان بوده، مورد حمایت مردم و نهادهای حقوق بشری قرار گرفته، سپاسگزاری کرد.

این در حالی است که رضا خندان، همسر نسرین ستوده در توییتر خود، از بازگشت وی به زندان خبر داد. او در این‌باره نوشت «با وجود این‌که پزشکی قانونی، مرخصی نسرین را دوهفته دیگر تمدید کرده بود؛ امروز اعلام کردند که او باید به زندان (قرچک) برگردد.»

نسرین ستوده پیش‌تر در روز ۱۷ آبان با تودیع وثیقه به‌منظور درمان عوارض ناشی از بیماری‌های زندان و اعتصاب غذا، موقتاً به مرخصی آمد. در خارج از زندان و پس از آنکه وی به کرونا مبتلا شد، آقای خندان اعلام کرد که مرخصی درمانی این زندانی سیاسی ۲۱ روز دیگر تمدید شده است.

بااین‌حال روز چهارشنبه اعلام شد که او مجدداً به زندان بازگشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موضوع با واکنش دبیر اجرایی بنیاد جایزه سال «رایت اولی» سوئد قرار گرفت. اوله فون اووکسکول گفت مقام‌های ایرانی باید هر چه سریع‌تر نسرین ستوده را آزاد کنند. این بنیاد بازگشت برنده نوبل جایگزین به زندان، آن هم در شب دریافت جایزه را حیرت‌آور دانست.

نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق‌بشر ایرانی برای چندمین بار در بهار سال ۱۳۹۷ دستگیر شد و پس از محاکمه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به ۳۳ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد.

او به دلیل «غیرقابل اصلاح بودن نظام فعلی»، خواهان برگزاری رفراندوم به‌منظور تغییر حکومت به یک نظام پارلمانی سکولار شده است.