«زنان تا دو ماه پس از تزریق واکسن کرونا باردار نشوند»

از هر ده نفر یک نفر ممکن است در محل تزریق دچار درد شود، یا خستگی، درد ماهیچه، سردرد و لرز تجربه کند

برای تعیین عوارض جانبی واکسن بر بارداری، باید تحقیقات بیشتری انجام شود - Johannes EISELE / AFP

دولت می‌گو‌ید زنان دست‌کم تا دو ماه پس از زدن واکسن کرونا، نباید باردار شوند.

رهنمود جدید دولت بریتانیا پس از اعطای مجوز کاربرد اضطراری واکسن شرکت‌های فایز و بیانتک منتشر شده و شامل هشدارها و اطلاعاتی درباره عوارض جانبی و توصیه‌هایی برای تزریق واکسن است.

سازمان تنظیم دارو و فراورده‌های بهداشتی گفت که در تصویب واکسن، «هیچ نکته‌ای نادیده گرفته نشده» و افزود که بررسی‌های این سازمان «هم‌ارز همه استانداردهای بین‌المللی است.»

این واکسن که باید دو نوبت تزریق شود، در انسان هیچ عارضه جانبی جدی نشان نداده، گرچه برخی داوطلبان تزریق آزمایشی، در طول مرحله آزمون، سردرد و خستگی گزارش کرده‌اند.

برخی مشخصات واکسن هنوز باید به طور جزئی بررسی شوند. به همین دلیلی دولت مجموعه‌ای از توصیه‌های احتیاطی و هشدارها برای گروه‌های مختلف جمعیتی صادر می‌کند.

این روشی معمول برای فراورده‌هایی است که تازه تایید شده‌اند، و نیاز به تحقیق بیشتر برای تعیین عوارض جانبی آنها بر بارداری، باروری یا شیردهی، و تاثیر متقابلشان با داروهای دیگر دارند.

در رهنمود جدیدی که پنجشنبه صادر شد، دولت توصیه کرد زنان باردار واکسن نزنند. همچنین به زنان توصیه شده است که دست‌کم دو ماه پس از تزریق واکسن باردار نشوند.

به گفته دولت، هنوز نمی‌دانیم که واکسن موسوم به «بی‌ان‌تی۱۶۲بی۲» تاثیری بر باروری داشته باشد.

مطالعات مربوط به تاثیر متقابل واکسن با دیگر فراورده‌های دارویی، هنوز انجام نشده ‌است.

اطلاعات بیشتر درباره روش استفاده و توزیع نیز داده شده ‌است.

آمپول‌های واکسن منجمد، پس از قرار گرفتن در شرایط یخچالی (دو تا هشت درجه سانتیگراد) سه ساعت، و در دماهای تا ۲۵ درجه سانتیگراد سی دقیقه طول می‌کشد تا مایع شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از مایع شدن، واکسن باید با شخصی با آموزش حرفه‌ای درمانی و پیش از شش ساعت، تزریق شود.

طبق رهنمود جدید، پیش از ترزیق، محلول واکسن باید با مقدار اندکی کلرید سدیم در آمپول اولیه رقیق شود.

آمپول‌های حاوی واکسن، در صورتی که در دمای منفی هفتاد درجه سانتیگراد نگهداری شوند، تا شش ماه تاثیر خود را حفظ می‌کنند. به گفته دولت، ظروف حاوی واکسن را می‌توان چهار بار در دمای منفی ۱۵ درجه جابه‌جا کرد.

حمل واکسن در دمای دو تا هشت درجه سانتیگراد می‌تواند یا در دو نوبت، هر یک تا شش ساعت، یا در یک نوبتِ حداکثر دوازده ساعته انجام شود.

رهنمود دولت همچنین عوارض جانبی احتمالی را که ممکن است پس از تزریق بروز کند، فهرست کرده ‌است.

بر اساس این رهنمود، از هر ده نفر یک نفر ممکن است در محل تزریق دچار درد شود، یا خستگی، درد ماهیچه، سردرد و لرز تجربه کند. یکی از هر صد نفر، ممکن است احساس ناخوشی کند یا غدد لنفاوی‌اش بزرگ شود.

پیش از تزریق واکسن، اگر علایم زیر را دارید با پزشک، داروساز یا پرستار خود مشورت کنید:

ضعف دستگاه ایمنی، مثلا ناشی از عفونت به اچ‌آی‌وی، یا مصرف دارویی که بر واکنش دستگاه ایمنی بدن اثر بگذارد، ناخوشی شدید با تب بالا. اما تب خفیف یا عفونت بخش فوقانی مجاری تنفسی، مثلا در اثر سرماخوردگی، دلیلی نیست که به خاطرش زدن واکسن به تاخیر بیفتد. همچنین، خون‌ریزی، زخم برداشتن فوری یا مصرف داروی جلوگیری از لخته‌شدن خون، از جمله مواردی است که باید از سوی بیمار اطلاع داده شود.

این واکسن برای کودکان زیر شانزده سال توصیه نمی‌شود.

دکتر جون رین، رئیس سازمان تنظیم دارو و فراورده‌های بهداشتی گفت توصیه‌های این سازمان در پیروی از «دقیق‌ترین ارزیابی علمی تمام اطلاعات، انجام شده تا مطابق استانداردهای سختگیرانه ایمنی، اثربخشی و کیفیت باشد.»

شان مارت، مدیرکل تجاری بیانتک، گفت: « سازمان تنظیم دارو و فراورده‌های بهداشتی از ما همان سئوال‌های دقیق را پرسیده است که هر سازمان دیگر، و بر اثربخشی، تحمل دارو و کیفیت تولید متمرکز بوده‌است. این «سه عنصر اساسی هر واکسنی است که سازمان تنظیم دارو و فراورده‌های بهداشتی آنها را بررسی می‌کند. به نظر من سازمان تنظیم دارو و فراورده‌های بهداشتی، از این نظر، هیچ تفاوتی با سازمان‌های دیگر نداشته ‌است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی