گفتگوهای صلح از سر گرفته می‌شود

چین میزبان نخستین دور گفتگوهای صلح خواهد بود

AFP زلمی خلیل زاد

پس از یک وقفه تقریبا دو ماهه قرار است گفتگوهای صلح دوباره از سر گرفته شود. در نخستین گام برای آغاز گفتگوهای صلح، کشور چین به‌عنوان میزبان این گفتگوها انتخاب شده است. وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که روی جزئیات این نشست با مقام‌های چینی در حال گفتگو هستند و در صورتی که ضابطه‌ها تکمیل شود این نشست به زودی در کشور چین میان دولت افغانستان، طالبان و جامعه جهانی برگزار خواهد شد. از آن سو طالبان نیز کشور چین را محل برگزاری گفتگوها عنوان کرده‌اند. سهیل شاهین در مصاحبه با بی بی سی گفته است که گفتگوها در چین و احتمالا هفته آینده برگزار خواهد شد. هرچند حکومت افغانستان هنوز مشخص نکرده است که چه هیئتی را برای گفتگوها خواهد فرستاد. اما آشکار است که این هیئت زیر مدیریت وزارت دولت در امور صلح تشکیل خواهد شد. با این حال هنوز هم ابهامات زیادی در مورد مکانیسم گفتگوهای صلح وجود دارد .

یکی از این ابهامات سرنوشت توافق صلح میان آمریکا و طالبان است. در اوایل سپتامبر حمله انتحاری طالبان در شهر کابل، که باعث مرگ دوازده تن، از جمله یک سرباز آمریکایی شد، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را واداشت تا توافق صلح را که به مرحله نهایی رسیده است به حالت تعلیق درآورده و گفتگوهای صلح را لغو کند. بعدها آقای ترامپ گفت که توافق صلح یک مشکل بزرگ داشت که تضمین کننده آتش‌بس هم‌زمان نبود. حالا هم که آقای خلیل‌زاد دوباره برنامه گفتگوها را از سر گرفته است، مشخص نیست که این بار آتش بس لازمه آغاز گفتگوها است یا هیچ‌گونه پیش شرطی در این رابطه وجود ندارد. از سوی دیگر اگر تغییراتی در گفتگوهای صلح میان آمریکا و طالبان به وجود نیامده است، بنابراین نیازی هم به از سر گیری گفتگوها نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زیرا گفتگوهای صلح میان آمریکا و طالبان به مرحله نهایی رسیده و تنها نیاز به امضای توافق‌نامه داشت. با این حال آقای خلیل‌زاد دور جدید از سفرهای پیرامون صلح افغانستان را آغاز کرده و این بار به سوی اروپا رفته است. این سفر نشان می‌دهد که احتمالا هنوز ابهام‌هایی در توافق وجود دارد، یا این‌که آمریکایی‌ها متوجه ضعف‌هایی در توافق شده‌اند که نیاز به گفتگوی بیشتر را ضروری ساخته است.

یکی دیگر از نقاط مبهم بحث مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان، نامشخص بودن نتیجه انتخابات است. اگر به معنی واقعی قرار است گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان، با حضور جامعه جهانی در کشور چین آنهم هفته بعد آغاز شود، در زمانی صورت می‌گیرد که هنوز مشخص نیست چه کسی در افغانستان، حکومت آینده را رهبری خواهد کرد. نتایج انتخابات که باید ۲۷ مهر اعلام می‌شد، به دلیل چالش‌های متعدد به تاخیر افتاده و تا روز پنجشنبه دوم آبان ماه هنوز اعلام نشده است. در حالی که یکی از دلایلی که گفتگو‌ها را به تعویق انداخت این بود که صلاحیت آغاز گفتگوها را تنها حکومت مشروع آینده بر عهده خواهد داشت. حالا در وضعیتی که حکومت آینده هنوز مشخص نیست، چگونه می‌توان به گفتگوهای صلح وارد شد.

با این حال باز هم می‌توان تا زمان مشخص شدن حکومت آینده افغانستان، تمهیدات اولیه در رابطه با گفتگوهای صلح را آغاز کرد. مهم‌ترین مساله در رابطه با مذاکرات صلح که می‌تواند حسن نیت هر دو طرف به شمول ناتو را در مذاکرات صلح نشان دهد، مساله آتش‌بس است. هم دولت افغانستان و هم جامعه جهانی، به خصوص آمریکا باید طالبان را ملزم کنند که هم‌زمان با آغاز گفتگوهای صلح میان طالبان و دولت افغانستان آتش‌بس نیز برقرار شود، تا ضمانت اجرایی گفتگوهای صلح به‌وجود بیاید. در صورت عدم برقراری آتش‌بس و تداوم جنگ، اعتماد لازم برای رفتن به جزئیات مذاکرات صلح میان دو طرف به وجود نمی‌آید و چه بسا مانند تجربه گذشته، بار دیگر به هر دلیلی یکی از طرف‌های گفتگو، از دور مذاکرات خارج شود.

بیشتر از