افزایش تولید عسل در افغانستان

ولایت هرات ۲۰۰ تن عسل در یک سال اخیر تولید کرده است

  هر کیلو عسل در بازارهای داخلی ۷۰۰ تا یک هزار افغانی می‌رسد Indranil MUKHERJEE / AFP 

رئیس زراعت، آبیاری و مالداری هرات از افزایش تولید عسل در این استان خبر داد. به گفته او، امسال نزدیک به ۲۰۰ تُن عسل تولید و به بازار عرضه شده است.

مسئول زراعت این استان گفت: «امسال تولید عسل در استان هرات، نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است و توانستیم حدود ۲۰۰ تُن عسل تولید و به بازار عرضه کنیم.»

بشیر احمد، مسئول امور زراعتی استان هرات می‌گوید: «در سراسر هرات ۵۹۳ مزرعه زنبورداری وجود دارد که همه فعال هستند. امسال در این  مزارع ۲۰۰ متریک تُن (یک تن متریک برابر با ۲۰۵ لیتر) عسل تولید شد.»

به گفته او «همه ساله مزرعه‌های زنبورداری و کندوی عسل در این استان رو به افزایش است و شمار زیادی از مردم در این مزرعه‌ها مشغول به کار هستند.»

این مقام محلی هرات، در رابطه با اینکه در کدام روستاهای این استان عسل تولید می‌شود افزود: «عسل در روستاهای انجیل، مرکز شهر، گذره، کرخ، رباط سنگی، غوریان، ادرس‌کن، پشتون زرغون، اوبه، چشت شریف، شیدند و گلران تولید می‌شود. عسل‌ها به دو روش تولید می‌شوند، یکی عسل کوهی و دوم عسل زنبورهایی که در مزارع زنبورداری نگهداری می‌شوند.»

به گفته این مقامات: «عسل کوهی، کیفیت و قیمت بالایی دارد.  هر کیلو عسل در بازارهای داخلی ۷۰۰ تا یک هزار افغانی به فروش می‌رسد.»

نورالله محمدی، ساکن کابل و از جمله زنبوداران است. او که از افزایش تولید عسل در افغانستان به ویژه در استان هرات خرسند است، می‌گوید: «نگهداری زنبور و تولید عسل، کار بسیار مشکلی است و نیازمند این است که زنبودار در این زمینه تجربه داشته باشد تا بتواند عسل بیشتر و باکیفیت عالی تولید کند. من نیز چند صندوق عسل دارم و چندین سال است به این کار مشغول هستم. اما می‌دانم تا زحمت کشیده نشود و زنبورها به شکل درست نگهداری نشوند، عسل زیاد و با کیفیت تولید نمی‌شود. زنبورداران کشور، به ویژه در هرات، در سال‌های اخیر در این زمینه زحمات زیادی کشیده‌اند. همواره عسل بیشتری تولید و به بازار عرضه کردند. آرزو داریم که تولید عسل به هزاران تُن برسد و بتوانیم به بازارهای بین‌المللی نیز بفرستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاپور ننگیالی، ساکن کابل نیز در رابطه با افزایش عسل هرات گفت: «خوشبختانه افغانستان انواع و اقسام عسل را تولید می‌کند. عسل‌های افغانستان با کیفیت‌ترین و اصلی‌ترین عسل است. هرات، در سال‌های اخیر در بخش تولید زعفران باکیفیت و اکنون عسل، تلاش‌های زیادی کرده است و در این زمینه مشهور شده است. این‌ برای ما و بازراهای کشور، نوید خوش است. از مردم نیز می‌خواهم به‌ جای شکر و عسل وارداتی خارجی بی‌کیفیت، از عسل‌های طبیعی کشور خود استفاده کنند. این کار هم به نفع خریدار و هم به نفع تولیدکننده است.»

سلیم جاوید، از علاقمندان خرید از عسل افغانی، می‌گوید: «یک کیلو بهترین عسل وارداتی خارجی در کشور به قیمت ناچیز به‌دست می‌آید، اما عسل وطنی چون خالص و با کیفیت عالی است، قیمتش به بیشتر از یک‌هزار افغانی نیز می‌رسد، به شرط آنکه پیدا شود. من کسانی را میشناسم که عسل‌های خارجی غیر طبیعی را به جای عسل‌های وطنی به مردم فروخته‌اند. این کار آنان به این معنا است که افغانستان عسل خوب و عالی تولید می‌کند. آرزو دارم تولید عسل در کشور به اندازه‌ای شود که همه بتوانند از آن خریداری کنند.»

مردم از افزایش تولید عسل در افغانستان خرسندند. در شماری از استان‌های افغانستان، نگهداری زنبور عسل و مزارع آن بیشتر شده است. این موضوع به بازار کار افغانستان نیز کمک کرده است. شماری زیادی از مردم در این زمینه مشغول به کار هستند.

 

بیشتر از اقتصاد