بایدن تیم اقتصادی خود را معرفی کرد: اولین وزیر زن نامزد خزانه‌داری

والی آدی‌یمو در صورت تایید سنا، اولین معاون سیاه‌پوست وزارت خزانه‌داری خواهد بود

جنت یلن، رئیس کنونی بانک مرکزی ایالات متحده - Brendan Smialowski / AFP

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده بامداد روز دوشنبه اعضای کلیدی تیم اقتصادی خود را معرفی کرد.

بر اساس بیانیه گروه انتقالی آقای بایدن، جَنِت یِلن در صورت تایید سنا، وزیر خزانه‌داری خواهد شد، و نیز اولین زنی که در تاریخ ایالات متحده این سمت را عهده‌دار می‌شود.

 نیرا تندن به ریاست سازمان برنامه و بودجه آمریکا گمارده می‌شود. خانم تندن هم چندمین زنی است که بایدن تا کنون برای کابینه اش برگزیده است.

در بیانیه همچنین از ادیویل (والی) ادی‌یمو به عنوان معاون وزیر خزانه‌داری، سسیلیا راوز به عنوان رئیس شورای مشاوران اقتصادی، و جَرِد برنستین و هدر بوشلی به عنوان اعضای شورای مشاوران اقتصادی رئیس جمهوری نام برده‌شده‌است. آقای آدی‌یمو در صورت تایید سنا، اولین معاون سیاه‌پوست وزارت خزانه‌داری خواهد بود.

خانم یلن در دولت‌های باراک اوباما و دونالد ترامپ رییس بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا بوده است. او همچنین رییس مجمع قدرتمند مشاوران اقتصادی کاخ سفید در دولت بیل کلینتون بود. در صورت تأیید سنا خانم یلن به زودی به نوعی سومین تاج قدرت در واشینگتن را بر سر خواهد گذاشت. 

خانم یلن از فوریه ۲۰۱۴ تا فوریه چهار سال بعد از آن رییس بانک مرکزی ایالات متحده بود. در آن دوره اقتصاد آمریکا رشد باثباتی داشت و در فاصله ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ تولید ناخالص ملی بیشترین افزایش سال به سال را داشت (با نرخ ۱.۳۱ درصد). 

آقای بایدن روز پنجشنبه گذشته گفت که وزیر خزانه‌داری خود را برگزیده و «همه اعضای حزب دموکرات» او را خواهند پذیرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری منتخب آمریکا هفته گذشته تیم سیاست خارجی خود را هم معرفی کرد. آنتونی بلینکن به عنوان وزیر امور خارجه معرفی شد که در کابینه باراک اوباما معاون وزیر خارجه و معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید بوده‌است. در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ آقای بلینکن در مقام مدیر ستاد حزب دموکرات برای کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا، همکاری نزدیکی با آقای بایدن داشته‌است.

الخاندرو مایورکاس، معاون وزیر امنیت داخلی در کابینه دوم باراک اوباما، روز دوشنبه در توییتی اعلام کرد که از سوی آقای بایدن به سمت وزیر امنیت داخلی برگزیده شده است. آقای مایورکاس شصت ساله که متولد هاوانای کوباست، در توییت خود نوشت: «وقتی بچه بودم ایالات متحده به من و خانواده‌ام پناه داد. حالا نامزد وزارت امنیت داخلی آمریکا شده‌ام تا اطمینان حاصل کنم که از همه آمریکایی‌ها و کسانی که در جستجوی زندگی بهتری برای خودشان و عزیزانشان از آزار و سرکوب می‌گریزند، محافظت ‌شود.»

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هنوز شکست در انتخابات را نپذیرفته است.