وزارت خارجه آمریکا: سپاه در لشکر فاطمیون از کودکان استفاده می‌کند

«لشکرهایی از شیعیان افغانستان و پاکستان، به‌عنوان سرباز جمهوری اسلامی در جنگ سوریه حضور دارند»

وزارت امور خارجه ایالات متحده در حساب توییتر فارسی خود نوشت که سپاه پاسداران از کودکان زیر ۱۵ سال، به‌عنوان سرباز در جنگ استفاده می‌کند.

در متن این توییت آمده است: «در سال ۲۰۱۸ دیده‌بان حقوق بشر به‌کارگیری کودکان سرباز در لشکر فاطمیون توسط ایران را ثبت و محکوم کرد و از شواهد مبنی‌بر مرگ افغان‌های۱۴ ساله در جنگ در سوریه پرده برداشت. وزارت امور خارجه ایالات متحده، ایران را در سال ۲۰۱۹ تحت قانون جلوگیری از کودکان سرباز ثبت کرد.»

مطابق با دیوان کیفری بین‌المللی بر مبنای اساسنامه رم، هرگونه «سربازگیری یا جذب کودکان زیر پانزده سال به نیروهای مسلح یا استفاده از آنها برای مشارکت فعال در نبردها» جنایت جنگی محسوب می‌شود. ایران نیز در دسامبر سال ۲۰۰۲ عضویت این دیوان را پذیرفته است.

در بخش دیگری از این توییت وزارت خارجه آمریکا تأکید شده که جمهوری اسلامی از شیعیان افغان و شیعیان پاکستانی در جنگ سوریه و برای مقابله با آمریکا استفاده می‌کند.

پیش‌تر سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی، از استفاده جمهوری اسلامی از کودکان افغان در جنگ سوریه پرده برداشته بود. در آن گزارش آمده بود که دست‌کم هشت سنگ‌قبر کودک در سراسر ایران وجود دارد که به کودکان کشته شده در جنگ سوریه تعلق دارد.

در آن گزارش به‌صراحت عنوان شده بود که حکومت ایران از پناه‌جویان افغان، سو استفاده می‌کند و با وعده اقامت و پول، آنها را به‌عنوان سرباز به جنگ می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لشکر فاطمیون یک نیروی نظامی است که از شیعیان افغانستانی و پاکستانی تشکیل شده است. این گروه نخستین‌بار در اردیبهشت سال ۱۳۹۲ به سوریه اعزام شد.

وزارت خارجه ایالات متحده این لشکر را به دلیل حمایت از بشار اسد و جنایت جنگی در سوریه، در سال ۹۷ مورد تحریم قرار داد.

لشکری دیگری نیز با نام زینبیون تشکیل شده که آن هم از شیعیان افغانستانی و پاکستانی تشکیل شده است. اکثر اعضای افغانستانی این لشکر از میان پناهندگان و آوارگان افغان هستند که پیش‌تر در پاکستان ساکن بوده‌اند.