هراس عراق از تقابل ایران و آمریکا در هفته‌های آخر دولت ترامپ

واشنگتن پست: ایران درباره جلوگیری از افزایش تنش در این دوره هشدار داده‌است

یکی از نیروهای حشد شعبی (سمت راست) در خارج سفارت آمریکا در بغداد در کنار یک پلیس عراقی ایستاده است - AHMAD AL-RUBAYE / AFP

در هفته های پایانی ریاست‌جمهوری ترامپ، ترس از رویارویی لحظه آخر ایالات متحده و ایران در خاک عراق، برای دولت این کشور به وجود آمده‌است.

به نوشته واشنگتن‌پست، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، از سوی مقامات آمریکایی برای تشدید سرکوب شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق تحت فشار قرار گرفته است. در یک سال گذشته، راکت‌های این شبه‌نظامیان بارها اماکن دیپلماتیک و نظامی مورد استفاده آمریکایی‌ها را هدف گرفته‌است. رئیس‌جمهور ترامپ اکنون به مشاوران خود گفته که آماده است تا در صورت کشته شدن هر آمریکایی در حملات منتسب به ایران، پاسخ ویرانگری بدهد.

این مطلب واشنگتن‌پست، با اشاره به ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ایران و حمله شبه‌نظامیان در عراق به منطقه سبز بغداد، و درگیری‌های ماه نوامبر میان شبه‌نظامیان و نظامیان در فلوجه، آورده است: یورش فلوجه چند ماه پس از آن صورت گرفت که آمریکا فشار بر دولت الکاظمی برای به زانو درآوردن شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران را تشدید کرد و تنش‌ها را در عراق افزایش داد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در اواخر سپتامبر در تماس با الکاظمی و برهم صالح، رئیس جمهور عراق عراق، تهدید کرد که در صورت آغاز نشدن حملات راکتی علیه شبه‌نظامیان، سفارت آمریکا در بغداد بسته می‌شود. مقامات آمریکایی می‌گویند که احتمال بستن سفارت همچنان وجود دارد و برای سناریوهای مختلف به مقامات دولتی آمادگی لازم داده شده است.

به گفته یک مقام ارشد، در حالی که مقامات آمریکایی به ترامپ توصیه كردند که حمله پیشگیرانه به ایران انجام ندهد، گفتند که ترامپ كشته شدن یك آمریكایی را خط قرمز توصیف كرده كه تلافی فوری و «خردكننده‌ای» را به دنبال دارد.

چند روز پس از دیدار ترامپ با مشاوران خود برای بررسی اقدامات احتمالی علیه ایران و گزارش این بحث‌ها توسط رسانه‌های آمریکایی، رئیس نیروی قدس ایران، که مسئولیت عملیات‌های ویژه در خارج از کشور را دارد، به بغداد سفر کرد تا توصیه به خویشتنداری کند.

اسماعیل قاآنی درباره تشدید حملات به اهداف ایالات متحده قبل از پایان دوره ترامپ و افزایش تنش، به شبه‌نظامیان وابسته و جناح‌های سیاسی هشدار داد.

سخنگوی کتائب حزب‌الله اصرار داشت که خویشتنداری بهترین راه است، به‌خصوص به این دلیل که دولت ترامپ در حال خروج برخی از نیروهای آمریکایی از عراق است. مقامات آمریکایی گفتند که تعداد نیروهای نظامی از سه هزار به دو هزار و ۵۰۰ نفر تا ۱۵ ژانویه کاهش می‌یابد.

اما اختلافات آشکار در داخل اردوگاه شبه‌نظامیان می‌تواند حفظ آرامش را در این زمان حساس حتی برای تأثیرگذارترین شبه‌نظامیان و حامیان ایرانی آنها به چالش تبدیل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر شبه نظامیان عصائب اهل ‌الحق در پیامی خطاب به قاآنی شد در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «آمریکایی‌ها کشور ما را اشغال می‌کنند، نه کشور شما. ما دیگر به سخنان شما گوش نخواهیم داد زیرا انگیزه‌های ما صددرصد ملی گرایانه است. آتش‌بس با آمریکایی‌ها به دلیل عدم تحقق شرایط آن پایان یافته است.»

ایالات‌متحده بارها با ایران و متحدانش در خاک عراق درگیر شده است. در اوایل ژانویه، آمریکا قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد ایرانی و ابومهدی المهندس، رهبر شبه نظامیان عراقی را در حمله هواپیماهای بدون سرنشین در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به قتل رساند. در تلافی این حمله، ایران با موشک‌های بالستیک به پایگاه‌های پرسنل ارتش آمریکا حمله کرد.

ماه‌ها بعد، ایالات متحده به سایتی حملات هوایی کرد که گفته شد با کتائب حزب‌الله مرتبط است. این اقدام پس از صورت گرفت که شبه‌نظامیان به خاطر حملات راکتی که منجر به کشته شدن دو نظامی آمریکایی و یک انگلیسی در پایگاه نظامی عراق در شمال بغداد شد، مقصر عنوان شدند. دولت انگلیس با استناد به اطلاعات ناکافی، از پیوستن به آن اقدام نظامی امتناع کرد.

در حمله راکتی ۱۷ نوامبر به سفارت ایالات متحده هیچ فرد غربی یا کارمند امنیتی عراقی کشته نشد. اما یک زن ۱۸ ساله عراقی در این تیراندازی گرفتار شد و در حالی که از او خون می‌رفت، کسی نبود که کمک کند. بها حسین، یک فروشنده خیابانی که شاهد ماجرا بوده می‎‌گوید: «صحنه تراتژیکی بود. ناگهان دیدیم که در نزاع دیگران گرفتار شده‌ایم.»