کشورهای اسلامی خواهان تحریم جنگ افغانستان شدند

سازمان همکاری اسلامی از طالبان خواسته‌است به آتش‌بس فوری تن دهد 

چهل و هفتمین نشست سازمان همکاری اسلامی- وزارت خارجه افغانستان

سازمان همکاری اسلامی با صدور قطعنامه‌ای حمایت خود را از مردم افغانستان اعلام کرد. این سازمان از علما و نهادهای مذهبی سراسر کشورهای عضو خواست تا جنگ در افغانستان را تحریم کنند و از روند مذاکرات صلح افغانستان حمایت کنند.

علاوه بر آن، این سازمان قطعنامه‌های متعدد دیگر در مورد وضعیت افغانستان، جنایات داعش و ابتکارات منطقه‌ای در حمایت از افغان‌ها صادر کرده است.

این موضع‌گیری در چهل وهفتمین نشست سازمان همکاری اسلام در شهر نیامی، پایتخت نیجر با حضور وزرای خارجه کشورهای اسلامی انجام شده است.

در بیانیه وزارت خارجه افغانستان که صبح امروز در این مورد منتشر شد، آمده است: «این قطعنامه‌ها باصراحت از آغاز مذاکرات صلح استقبال می‌کند و از تلاش‌های دولت افغانستان در زمینه اقدامات سازنده به خصوص رهایی زندانیان طالبان قدردانی می‌کند.»

وزارت خارجه دراین بیانیه اعلام ‌کرد: «سازمان همکاری اسلامی ضمن محکوم‌ کردن حملات تروریستی اخیر در افغانستان به خصوص مورد حمله قراردادن افراد غیرنظامی مانند حمله بامیان، حمله به دانشگاه کابل، حمله به مرکز آموزشی کوثر و حمله به زایشگاه در دشت برچی، از طالبان خواست خشونت‌ها را کاهش دهند و برای دستیابی  سریع به آتش‌بس توافق کنند.»

کشورها و سازمان‌های متعدد از جمله سازمان ملل متحد از طالبان خواسته‌‌اند به آتش‌بس فوری تن دهند اما پاسخ طالبان تاکنون منفی بوده ‌است.

کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از جامعه جهانی نیز خواستند تا از روند صلح افغانستان حمایت کنند. آنها همچنین از طالبان خواستند رابطه خود با گروه‌های تروریستی را قطع کند. این سازمان خواستار ارایه راه‌حلی برای افغانستان شده‌ است که در آن نظام دموکراتیک، قانون اساسی و پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی ۱۹ سال گذشته حفظ شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان که پیش از این به نام سازمان کنفرانس اسلامی شناخته می‌شد، در سال ۱۹۶۹ ایجاد شد و ۵۷ کشور عضو آن‌ هستند. مقر این سازمان، شهر جده در عربستان سعودی است و از حدود دو میلیارد نفر ساکن در کشورهای اسلامی نمایندگی می‌کند.

پیش از این، علمای بسیاری از کشورهای اسلامی هم جنگ افغانستان را نامشروع خوانده بودند اما گروه طالبان به فتواهای آنها وقعی نگذاشته است.

این نخستین بار است که چنین اجماعی در میان کشورهای اسلامی در قبال افغانستان به وجود آمده است و تمام کشورهای اسلامی همصدا با هم حمایت خود از موضع دولت افغانستان برای برقراری صلح حمایت ‌کردند.

روند صلح افغانستان وارد مرحله سرنوشت‌سازی شده ‌است. صدور قطعنامه‌های این سازمان می‌تواند به تلاش‌های صلح کمک کند. حتی اگر رهبران طالبان این فتواها را نادیده بگیرند، موضع کشورهای اسلامی می‌تواند بر افراد طالبان در صفوف جنگ تاثیر بگذارد.