کشته‌های ناصریه عراق به ۶ نفر رسید

به گفته شاهدان عینی، دیروز طرفداران مقتدی صدر با حمل تصاویر او به محل تجمع مخالفان حکومت حمله کردند

درگیری روز جمعه هفتم آذرماه، میان معترضان عراقی و طرفداران روحانی شیعه، مقتدی صدر - Asaad NIAZI / AFP

شمار کشته شدگان درگیری در شهر ناصریه عراق به شش نفر رسید. درگیری‌های این شهر از دیروز، هفتم آذرماه، میان هواداران مقتدی صدر با مخالفان حکومت که تحصن کرده‌بودند آغاز شد.

بر اساس آخرین اخباری که اسکای‌نیوز عربی منتشر کرده، شمار کشته‌شدگان این درگیری در حال افزایش است. منابع خبری، دیروز میزان تلفات را سه کشته و ده‌ها زخمی عنوان کرده بودند.

بر اساس گزارشی که رویترز به نقل از شاهدان عینی منتشر کرده، دیروز طرفداران مقتدی صدر با حمل تصاویر او به محل تجمع مخالفان حکومت حمله کردند. گفته شده که در این درگیری به سمت چادرهای معترضان بمب‌های بنزینی پرتاب شده است.

یک منبع خبری در بیمارستان شهر هم گفته است که معترضان به ضرب گلوله کشته شده‌اند.

مخالفان حکومت از حدود یک سال پیش، روزهای جمعه، پس از نماز، در یکی از میدان‌های اصلی شهر به نام حبوبی تحصن می‌کنند.

این میدان که سال گذشته شاهد یکی از بدترین کشتارهای معترضان بود، ساعات پایانی روز جمعه در کنترل طرفداران مقتدی صدر درآمد.

اعتراضات و نارضایتی‌های اخیر عراق منجر به روی کار آمدن مصطفی الکاظمی، نخست وزیر کنونی شد. یکی از وعده‌های او، برگزاری انتخابات پارلمانی بر اساس خواست معترضان و طرفداران دموکراسی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقتدی صدر، رهبر بزرگترین ائتلاف سیاسی در مجلس عراق، پایگاه اجتماعی وسیعی میان شیعیان در جنوب عراق دارد. جریان مقتدی صدر همواره سعی کرده با بسیج نیروهای مردمی، کنترل اعتراضات عراق را به دست گیرد.

مقتدی صدر قصد دارد در انتخابات پارلمانی پیش رو، که قرار است در ماه ژوئن ۲۰۲۱ برگزار شود، اکثریت پارلمان را به دست آورد.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند که انتخابات آینده عراق اگر درست مدیریت شود و عادلانه و شفاف برگزار گردد، آینده این کشور را به‌خوبی رقم خواهد زد. اما اگر بر عکس صورت بگیرد، ممکن است تنش را در عراق افزایش دهد و آشفتگی را بیشتر کند.

بیشتر از جهان