کاهش روزهای کاری در اسپانیا

این طرح ۵۰ میلیون یورویی از طرف حزب کوچک چپ‌گرای «ماس پایس» پیشنهاد شده است

وزارت اقتصاد اسپانیا در حال بررسی لوایحی است تا ساعات کاری هر هفته را بدون هرگونه کاهشی در دستمزدها، به ۳۲ ساعت کاهش دهند- Pau BARRENA / AFP

بر اساس لایحه‌ای که از طرف دولت چپ‌گرای اسپانیا ارائه شده است، تعداد روزهای کاری کارمندان ممکن است به زودی به چهار روز در هفته کاهش یابد. 

وزارت اقتصاد اسپانیا به عنوان بخشی از بودجه خود برای ۲۰۲۱، در حال بررسی لوایحی برای اهدای کمک مالی به شرکت‌ها است تا ساعات کاری هر هفته را بدون هرگونه کاهشی در دستمزدها، به ۳۲ ساعت کاهش دهند. 

این طرح که در آغاز ممکن است تنها به گروه آزمایشی کوچکی محدود باشد، در میان اصلاحاتی است که از طرف خزانه‌داری به عنوان بخشی از مذاکرات برای بودجه آینده این کشور در نظر گرفته شده است. 

این طرح ۵۰ میلیون یورویی از طرف حزب کوچک چپ‌گرای «ماس پایس» پیشنهاد شده است که دولت برای رای اعتماد به بودجه خود در مجلس به آرای آنان نیاز دارد. 

انیگو ارجون، نماینده مجلس از حزب ماس پایس گفت: «اکنون که باید به بازسازی اقتصاد خود بپردازیم، اسپانیا با این فرصت عالی روبه‌رو است که ساعات کاری در هفته را به ۳۲ ساعت کاهش دهد. این سیاستی برای آینده است که موجب افزایش بهره‌وری کارمندان و کارگران شده است، سلامت روانی و جسمی آن‌ها را بهبود بخشیده و از تاثیر منفی ما بر محیط زیست می‌کاهد. ما باید خود را دوباره در خط مقدم اروپا در این زمینه قرار دهیم. همان طور که صد سال پیش انجام دادیم و پیشروی تغییر سیاست اشتغال به هشت ساعت کار در روز بودیم.» 

این لایحه بعد از آن طرح شد که دولت محلی چپ‌گرای والنسیا موردی مشابه را در پیش‌نویس هزینه‌های خود برای بودجه گنجاند تا راه خود را به سمت هفته کاری چهار روزه هموار کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایندیپندنت سال گذشته گزارش داد که این منطقه بنا دارد طرحی آزمایشی را در بخش دولتی به کار گیرد و برنامه اهدای کمک‌های مالی را برای بخش خصوصی به راه اندازد تا آن‌ها نیز بتوانند همین روند را پی بگیرند. 

سرویس اشتغال والنسیا استدلال می‌کند کاهش ساعات کاری بدون کاهش دستمزد، باعث «تحول» در حوزه کار، افزایش بهره‌وری نیروی کار و نرخ اشتغال در کشور می‌شود و افراد را قادر خواهد کرد تا زمان بیشتری را با خانواده خود سپری کنند. 

این نقشه راه از سوی اقتصاددان اندیشکده «خودمختاری»، مستقر در بریتانیا، طراحی شده است.

ویل استرانگ، دبیر اندیشکده خودمختاری در این باره گفت: «بی‌نظیر است که شاهدیم دولت والنسیا براساس رویکردی که به طور مشترک ازطرف ما تدوین شده، به بازسازی اقتصاد خود پرداخته و این سیاست را اکنون به خزانه‌داری اسپانیا رسانده است. اتحادیه‌ای از افراد ترقی‌خواه در اسپانیا اکنون با هم هم‌نظر شده‌اند و اگر این حرکت موفق شود اسپانیا اولین کشوری خواهد بود که به سمت «هفته کاری چهار روزه» حرکت خواهد کرد. این اقدام، رویه جسورانه‌ای است که تاثیری دومینووار بر سایر شرکت‌ها و دولتهای سراسر دنیا خواهد داشت.»

او ادامه داد: «منافع احتمالی کاهش ساعات کار می‌تواند عظیم باشد، مواردی نظیر: بهبود سلامت روانی و تندرستی افراد، توزیع برابر‌تر مشاغل در سطح کشور، بهره‌وری بیشتر نیروی کار و پایداری و ثبات بیشتر در نحوه تعامل با محیط زیست.» 

دولت اسپانیا در حال حاضر در دست ائتلاف حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا، حزب چپی میانه‌رو، با احزاب دست چپی کوچک‌تر نظیر پودموس و چپ متحد است و همچنین به حمایت احزاب کوچک‌تری نظیر ماس پایس نیز نیازمند است. 

طرح هفته کاری چهار روزه در حال افزایش محبوبیت در اروپا است و این سیاست، حمایت سیاستمداران متمایل به چپ و سندیکاهای کارگران را به همراه دارد که آن را پیش‌تر در ماه جاری میلادی با صدور بیانیه‌ای اعلام داشتند. 

با نگاه این قاره به آینده بعد از بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹، این طرح نیز در میان یکی از طرح‌های آزمایشی پیشرو است که اکنون در کشورهای مختلف به کار بسته می‌شود، طرح‌هایی از تضمین شغل در اتریش گرفته تا درآمد پایه سراسری در فنلاند.

© The Independent

بیشتر از جهان