دفاع پمپئو از طرح خروج ترامپ

خروج سربازان از افغانستان تاثیری بر اوضاع امنیتی آمریکا نخواهد داشت

پمپئو به فاکس‌نیوز گفت خروج سربازان از افغانستان تاثیری بر اوضاع امنیتی آمریکا نخواهد داشت-عکس از Andrew Harnilk/POOL/AFP 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، از طرح دونالد ترامپ برای خروج سربازانش از افغانستان دفاع کرده است. او گفته ‌است تصمیم آمریکا برای خارج کردن ۲ هزار و پانصد سرباز، تا اواسط ماه ژانویه، قطعی است.

آقای پمپئو روز گذشته به فاکس‌نیوز گفت خروج سربازان آمریکایی از افغانستان تاثیری بر اوضاع امنیتی آمریکا نخواهد داشت.

او گفت:‌ «خیلی واضح است که رئیس جمهور ترامپ، امنیت آمریکا را تامین و از وطن دفاع کند. اما ما مردان و زنان جوان خود را در موقعیت خطری قرار نمی‌دهیم که منافع واقعی امنیتی برای ایالات متحده یا متحدان ما نداشته باشد. رئیس جمهور تا به امروز گفته ‌است تعداد نیروهای خود را از بیش از ۴ هزار به ۲ هزار و پانصد کاهش خواهیم داد.»

او همچنان تاکید کرده‌ است که خطر «افراطیگری اسلامی و تروریسم اسلامی واقعی است»، در سراسر جهان وجود دارد و تنها از افغانستان سرچشمه نمی‌گیرد.

دونالد ترامپ به رغم مشورت خیلی از کارشناسان نظامی و اعضای کنگره تصمیم گرفته‌ است تا پنج روز مانده به انتقال قدرت در آمریکا، بیش از نیمی از سربازانش را از افغانستان خارج کند. گروه طالبان، از این تصمیم دولت ترامپ استقبال کرده‌ است. دولت افغانستان این اقدام را به دقت دنبال می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، نمایندگان نظام جمهوری و گروه طالبان، بیش از دو ماه است درباره رسیدن به توافق بعد از خروج آمریکا در دوحه درگیر مذاکره‌اند. هرچند این مذاکرات پیشرفت رسمی نداشته‌ است، اما اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر توافق دو طرف بر سر اصول گفتگوها، وجود دارد.

حفیظ منصور، عضو هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان دیروز به تلویزیون یک گفت که دو طرف مذاکره‌کننده، بر سر اصول مذاکرات به توافق رسیده‌اند که به زودی اعلام خواهد شد. اما او به نگرانی‌هایی مبنی بر مخالفت ریاست جمهوری با چنین توافقی اشاره کرده ‌است. دولت افغانستان طالبان را به کارشکنی در جریان مذاکرات متهم می‌کند.

علی‌رغم آن، جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا نیز طرفدار خروج سربازان آمریکایی از افغانستان است اما موضع او در مورد مذاکرات صلح این کشور در دوحه رسما اعلام نشده‌ است.

بیشتر از