جستجوی کوتوله قهوه‌ای سرد در اعماق فضا

دانشمندان برای پیدا کردن ابَرسیاره کم‌نور به رادیوتلسکوپ روی آورده‌اند

پرتوهای رادیویی تاکنون فقط در تعداد کمی از کوتوله‌های قهوه‌ای شناسایی شده‌اند - NASA Ames/JPL-Caltech/Tim Pyle

دانشمندان برای اولین بار با استفاده از تلسکوپ رادیویی، یک کوتوله قهوه‌ای سرد - به عبارتی یک اَبَرسیاره - کشف کردند.  

کوتوله‌های قهوه‌ای بسیار بزرگند. با ابعادی بین ۱۵ تا ۷۵ برابر جرم مشتری و مانند برخی از سیارات منظومه شمسی ما جو گازی دارند. آن‌ها اغلب به دلیل نوع درخشش‌شان با عنوان ستاره‌های شکست‌خورده نیز شناخته می‌شوند. سیارات در اثر بازتاب نور می‌درخشند. در حالی که ستارگان خودشان نور تولید می‌کنند. با وجود آن که کوتوله‌های قهوه‌ای بسیار بزرگند، قادر نیستند همجوشی هسته‌ای هیدروژن به هیلیوم را پیش ببرند - چیزی که باعث درخشش ستارگان می‌شود- به همین سبب به این نام خوانده می‌شوند. 

این کوتوله قهوه‌ای به عنوان رده‌بندی BDR J۱۷۵۰+۳۸۰۹ و نام الِگَست، نخستین جسم زیرستاره‌ای به شمار می‌رود که با استفاده از رصدهایی رادیویی کشف شده است. معمولا این اجرام ستاره با مشاهدات پرتوهای فروسرخ کشف و شناسایی می‌شوند. 

در حالی که کوتوله‌های قهوه‌ای، واکنش‌های همجوشی هسته‌ای انجام نمی‌دهند، از خود -شبیه به همان کاری که سیاره مشتری انجام می‌دهد- امواج رادیویی ساطع می‌کنند. به این شکل که به ذرات باردار مانند الکترون شتاب می‌دهند تا تشعشعاتی مانند امواج رادیویی یا شفق قطبی تولید کنند. 

پرتوهای رادیویی تاکنون فقط در تعداد کمی از کوتوله‌های قهوه‌ای شناسایی شده‌اند و همه آن‌ها پیش از این با رصدهای تابش فروسرخ شناسایی شده بودند. 

کشف این کوتوله قهوه‌ای با استفاده از تلسکوپ‌های رادیویی نشان می‌دهد که ستاره‌شناسان می‌توانند اجسامی بسیار سرد و نامشخص را برای این که با رصدهای فروسرخ بررسی شوند کشف کنند. این مساله دری به روی کشف اجسامی مانند سیارات فراخورشیدی شناورغول گازی می‌گشاید. 

هریش ودانتهام نویسنده اصلی این مقاله و ستاره‌شناس در موسسه نجوم رادیویی هلند ASTRON می‌گوید: «ما از خودمان پرسیدیم، چرا تلسکوپ‌های رادیویی ما به سمت کوتوله‌های قهوه‌ای کاتالوگ شده جهت‌گیری شده‌اند؟

بیایید تصویر بزرگی از آسمان تهیه کنیم و این اجسام را مستقیما در طول موج‌های رادیویی کشف کنیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الِگَست با استفاده از داده‌های به دست آمده از تلسکوپ رادیویی آرایه کم فرکانس LOFAR در اروپا کشف شد و با استفاده از تلسکوپ‌های روی قله مائوناکیا در هاوایی تایید شد.  

این پژوهش جدید در روز نهم نوامبر در «آستروفیزیکال ژورنال لترز» منتشر شد و نویسندگان آن ودنتهام و نویسندگان بعدی آن مایکل لیو ستاره‌شناس و دانشجوی تحصیلات تکمیلی جوژین جانگ بودند.  

لیو می‌گوید: «این تحقیق یک روش به کلی جدید را برای یافتن سردترین اجسام شناور نزدیک خورشید باز می‌کند، اجسامی که کشف آن‌ها به دلیل نور ضعیف با روش‌هایی که در بیست و پنج سال گذشته به کار گرفته شده ممکن نیست.» 

این کشف می‌تواند همچنین به ستاره‌شناسان در اندازه‌گیری میدان‌های مغناطیسی سیارات فراخورشیدی کمک کند. زیرا کوتوله‌های قهوه‌ای سرد، شبیه‌ترین اجسام به سیارات فراخورشیدی هستند که دانشمندان با کمک تلسکوپ‌های رادیویی می‌توانند اندازه‌گیری کنند. 

چنین کشفی می‌تواند نور تازه‌ای بر پیش‌بینی میدان مغناطیسی سایر سیارات بیندازد. مساله‌ای که برای تعیین ویژگی‌های جوی و درک تکامل آن سیارات از اهمیت بسیاری برخوردار است.

© The Independent

بیشتر از زندگی