«گذرنامه» سلامت برای مسافرانی با نتیجه منفی در آزمون کرونا

مسافران با نشان دادن نتیجه منفی آزمون خود می‌توانند از قرنطینه داوطلبانه معاف شوند

این مجوز باعث شفافیت بیشتر در روند نظارت بر سلامت مسافران ورودی در کشورهای مختلف می‌شود - DAVID MCNEW / GETTY IMAGES VIA AFP

پنج شرکت هواپیمایی برای آسان‌تر کردن سفر در دوران شیوع ویروس کرونا شروع به صدور «گذرنامه‌» جدید دیجیتالی کرده‌اند. 

مسافرانی که مبتلا به کرونا نباشند، خواهند توانست با استفاده از این مجوز موسوم به «اجازه عبور عمومی» ثابت کنند پیش از سفر نتیجه آزمایش‌شان منفی شده است. 

شرکت‌های یونایتد ایرلاینز، لوفت‌هانزا، ویرجین آتلانتیک، سوییس اینترنشنال ایرلاینز و جت‌بلو همگی در این طرح شرکت دارند، طرحی که نهاد غیرانتفاعی سوییسی موسوم به کامنز پراجکت با همکاری مجمع جهانی اقتصاد بانی آن است.  

از روز ۱۵ دسامبر در کشورهای مختلف از جمله بریتانیا مسافران ورودی از پروازهای بین‌المللی می‌توانند با نشان دادن نتیجه منفی آزمایش پی‌سی‌آر که در بازه زمانی خاصی داده‌اند، کل یا بخشی از دوره قرنطینه را نگذرانند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اجازه عبور عمومی را برای این صادر می‌کنند که مسافران بتوانند نتیجه آزمایش کووید-۱۹ خود را در قالبی واحد و معیار ارائه دهند که برای مأموران مرزی کشور مقصد بلافاصله قابل تشخیص باشد. 

به علاوه صدور این مجوز باعث شفافیت بیشتر در روند نظارت بر سلامت مسافران ورودی در کشورهای مختلف می‌شود. 

دکتر بردلی پرکینز مأمور پزشکی ارشد در طرح کامنز پراجکت است و پیش‌تر نیز مأمور ارشد امور راهبردی و نوآوری در مرکز پیشگیری از بیماری‌ها و مهار آن‌ها در ایالات متحده بوده است. او گفت: «اگر نتوانیم به نتایج آزمایش‌های کووید-۱۹ و پس از آن سوابق تزریق واکسن مردم در عبور از مرزهای کشورها اطمینان کنیم، در بسیاری از کشورها به ناچار تا وقتی همه‌گیری تمام نشده همچنان سفر کاملاً ممنوع خواهد بود. 

با در دست داشتن داده‌های سلامت از منبعی مطمئن، کشورها می‌توانند غربالگری سلامت مسافران ورودی را با دقت بیشتری انجام دهند.» 

شرکت‌های هواپیمایی حاضر در این طرح از ابتدا داشتن این گذرنامه را اجباری نمی‌کنند ولی اعلام کرده‌اند یکی از عناصر اصلی برای جلب اعتماد مشتریان و سفر هوایی ایمن علاوه بر دادن آزمایش در مراکز معتبر، گرفتن و داشتن این گذرنامه است. 

به گزارش فایننشال تایمز، پل مه‌یر مدیر عامل کامنز پراجکت گفته است که خطوط کشتیرانی مسافری، هتل‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های کشتیرانی نیز مشغول مذاکره برای اجرای این طرح هستند و می‌خواهند ببینند چطور می‌توانند از اجازه عبور عمومی استفاده کنند. 

در درازمدت قرار است این گذرنامه هرجا لازم بود به مدرک واکسن زدن تبدیل شود. 

مدیر عامل شرکت هواپیمایی کانتاس پیش‌تر اعلام کرده بود که مسافران پروازهای بین‌المللی این شرکت باید پیش از پرواز مدرک تزریق واکسن خود را ارائه کنند. 

آلن جویس رییس این شرکت استرالیایی گفت در آینده این مدرک جزئی از پیش‌نیازهای ما برای پرواز خواهد بود. 

او در مصاحبه با برنامه «رویداد جاری» که از تلویزیون استرالیا پخش می‌شود گفت: «در حال بررسی برای ایجاد تغییراتی در قوانین و مقرراتمان هستیم تا برای مسافران بین‌المللی تزریق واکسن را پیش از سوار شدن به هواپیما اجباری کنیم. 

در مورد پروازهای داخلی باید ببینیم وضعیت کووید-۱۹ و بازار به کجا می‌رسد اما فکر می‌کنیم برای مسافرانی که از استرالیا خارج می‌شوند، داشتن این گذرنامه قطعاً اجباری خواهد بود.»

© The Independent

بیشتر از جهان