قیمت کالاهای اساسی در ایران افزایشی و کالاهای سرمایه‌ای کاهشی است

بازار خودرو در سال گذشته یکی از شدیدترین نوسانات خود را در ایران تجربه کرد

محدودیت‌های تردد مربوط به کنترل همه‌گیری کرونا در هفته گذشته باعث کاهش معاملات حضوری شده است-Nazanin Kazemi Nava/IRNA

با نگاهی به قیمت‌ها در بازار طلا، ارز و مسکن در ایران می‌توان دید اگرچه قیمت کالاهای اساسی ازجمله گوشت و مرغ با افزایش شدید روبه‌رو بوده است در قسمت کالاهای سرمایه‌ای شاهد کاهش قیمت‌ها بوده‌ایم.

کارشناسان این کاهش را مربوط به چند دلیل عمده می‌دانند. نگاه مثبت تجارت جهانی به واکسن کرونا و احتمال بازگشت شرایط به حالت قبلی تا بهار سال آینده یکی از این دلایل است.

عکس‌العمل کلی بازار ایران به انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی ایالات‌متحده نیز مثبت بود. امید به کاهش یا رفع تحریم‌ها باعث کاهش معاملات و تقاضا و در پی آن کاهش قیمت‌ها بوده است.

مورد دیگر نیز مربوط به محدودیت‌های تردد برای کنترل همه‌گیری کرونا است که در هفته گذشته باعث کاهش معاملات حضوری در بخش‌های مسکن و خودرو نیز شده است.

ارز و طلا

امروز (۶ آذرماه ۱۳۹۹) صرافی‌های بانکی صبح خود را با دلار ۲۳۶۵۰ تومان آغاز کردند. با این حساب نرخ دلار برای چندمین روز پیاپی در کانال ۲۳ هزار تومان باقی ماند که کاهش قیمت ده‌هزارتومانی نسبت به‌روزهای اوج ماه گذشته دارد. قیمت غیررسمی دلار ایران تا ۳۳ هزار تومان نیز بالا رفت.

با گرم شدن بازار تجارت، طلاهای ذخیره‌شده دوباره به بازار بر خواهند گشت.

در ایران قیمت تمام سکه طرح امامی که در بازار غیررسمی تا ۲۵ میلیون تومان در مهرماه بالا رفته بود در روزهای گذشته به قیمت حدود ده میلیون تومان برگشت. هرچند هنوز نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته افزایش دو برابری دارد.

روز گذشته قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران یک‌میلیون و ۵۷ هزار تومان معامله شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسکن

معاملات مسکن در تهران در ماه جاری نسبت به مهرماه ۴۸ درصد کاهش داشته است.

 «مصطفی قلی‌خسروی» ضمن اعلام این آمار گفت:«آبان امسال شاهد انعقاد ۵۰۷۲ فقره قرارداد خریدوفروش ملک در شهر تهران بودیم که نسبت به ماه قبل ۴۸ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش نشان داد.»

خسروی همچنین به کاهش قیمت ده‌درصدی مسکن در تهران اشاره کرد و گفت: «نرخ ارز کاهش‌یافته که به افت نرخ‌های پیشنهادی مسکن منجر شده است. هم‌اکنون نرخ‌های کاذب خریدار ندارد؛ زیرا عرضه مسکن در بازار افزایش و تقاضا افت کرده است.»

خودرو

بازار خودرو در سال گذشته یکی از شدیدترین نوسانات خود را در ایران تجربه کرد.

به‌طور مثال پراید مدل ۱۱۱ در روزهای ابتدایی سال ۹۸ نزدیک به ۵۰ میلیون تومان معامله می‌شد. قیمت این خودرو در روزهای اوج گرانی در سال ۹۹ تا ۱۴۰ میلیون نیز رسید. در حال حاضر قیمت رسمی پراید ۱۱۱ حدود ۱۲۰ میلیون تومان است.

این افزایش چند برابری و کاهش چند درصدی را در تمام بازار خودرو در ایران شاهد بودیم. از محصولات کارخانه‌های خودروسازی داخلی سایپا و ایران‌خودرو گرفته تا خودروهای وارداتی.

هرچند در بازار خودرو باید منتظر ماند و دید با برداشته شدن محدودیت‌های سفر و چشم‌انداز رفع خطر کرونا در بهار و تابستان و افزایش سفرهای داخلی، آیا افزایش تقاضا باعث بازگشت قیمت‌های نجومی خواهد بود یا برداشته شدن احتمالی تحریم‌ها در حوزه فولاد و انرژی به شکسته شدن دوباره قیمت‌ها خواهد انجامید.

بیشتر از اقتصاد