بورس تعطیل نمی‌شود

شاخص کل بورس در چند ماه گذشته حدود ۸۰۰ هزار واحد سقوط کرده است

به‌رغم اعمال طرح جامع محدودیت‌های کرونایی در کشور، بازار سرمایه تعطیل نمی‌شود -دنیای اقتصاد

در پی اعمال طرح جامع محدودیت‌های کرونایی در کشور، رئیس سازمان بورس اعلام کرد که بازار سرمایه تعطیل نمی‌شود.

حسن قالیباف اصل در این باره اظهار داشت که باتوجه‌به اینکه قرار است بانک‌ها با حداقل نیرو کار کنند، بنابراین بازار سرمایه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. او تأکید کرد درصورتی‌که دولت بانک‌ها را تعطیل کند، بورس هم تعطیل خواهد شد.

امروز ۲۶ آبان‌ماه در پیش گشایش بازار، از ۶۳۴ نماد حدود ۶۹ نماد (۱۱ درصد) با صف خرید و حدود ۲۸۰ نماد ( ۴۴ درصد) نیز با صف فروش روبه‌رو بودند.

روز گذشته، برای سومین روز متوالی بازار سبز ماند و ارزش معاملات خرد به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید. شاخص کل بورس روز یکشنبه ۲۵ آبان‌ماه در نهایت با افزایش ۹۷۱۷  واحدی بر روی کانال یک میلیون و ۲۵۷ هزار و ۳۶۷ واحدی آرام گرفت.

رشد اندک در شاخص کل بازار سرمایه ‍س از موج سقوط شاخص کل رخ می‌دهد که از مرداد‌ماه آغاز شد. 

شاخص کل بورس که در میانه تابستان به کانال دومیلیون واحد هم وارد شده بود پس از افزایش تردید‌ها نسبت به وجود حباب قیمت گذاری و ارزش بازار سقوط کرد و با ریزش حدود ۸۰۰ هزار واحدی به کانال یک‌میلیون و دویست‌هزار وارد شد. 

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد ایران در گزارشی که در پایان فصل بهار به نمایندگان مجلس ارائه داد، اعلام کرد که بورس توانسته در سه‌ماهه نخست سال ۹۹، حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های مردم را به سمت خود جذب کند. 

واگذاری املاک سرمایه‌ای دولت که در بودجه سال ۹۹ به عنوان یکی از منابع اصلی درآمدهای دولت در فقدان فروش نفت نفت ‍پیش‌بینی شده بود، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است. این راهکار دولت حسن روحانی برای مقابله با فشار حداکثری دولت آمریکا و کسری بودجه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود امسال به رقم بی‌سابقه ۲۴۸ هزار میلیارد تومان بالغ شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دلیل تأثیرات روانی ناشی از نتیجه انتخابات آمریکا و افزایش شانس پیروزی جو بایدن، شاخص کل بورس تهران نیز از ۱۷ آبان روند کاهشی به خود گرفت. بسیاری دلیل کاهش شاخص بورس را ناشی از کاهش قیمت ارز عنوان کرده‌اند ولی به‌نظر می‌رسد این روند کاهش ادامه همان بدبینی نسبت به برنامه دولت برای جذب سرمایه‌های مردم برای مقابله با کسری بودجه باشد.

 

بیشتر از اقتصاد