ادامه گل‌زنی‌های منچسترسیتی شاید نیازمند تغییر در ترکیب تیم باشد

پپ گواردیولا صعود را قطعی فرض نمی‌کند

گواردیولا این انتقاد را که شروع ضعیف این تیم ناشی از خود بازیکنان آن است، رد می‌کند- PAUL ELLIS / AFP

سه‌شنبه گذشته منچستر سیتی بدون نگرانی درباره لیگ قهرمانان به آتن سفر کرد.

کسب یک امتیاز برابر المپیاکوس برای اطمینان از صعود آنها به مرحله حذفی کافی خواهد بود. گرچه پپ گواردیولا صعود را قطعی فرض نمی‌کند، تصمیم او به عدم استفاده از کوین دی بروین و کایل واکر نشان از اطمینان او به پیروزی در این بازی دارد.

دی بروین و واکر هر دو صبح دیروز با بقیه بازیکنان گواردیولا تمرین کردند. اما یک رکورد عالی در گروه C تا به امروز این امکان را برای سرمربی منچسترسیتی فراهم می‌کند تا اجازه دهد این دو بازیکنش برای بازگشت به رقابت لیگ برتر کمی استراحت کنند. 

۱۲ امتیازی منچسترسیتی از هشت بازی کمترین مجموع امتیازی است که این تیم تا این مرحله بازی‌‌ها کسب کرده است و مجموع ۱۰ گلی که به ثمر رسانده است، پایین‌ترین رکورد پس از بازی‌های ۲۰۰۷-۲۰۰۶ است. در آن سال، این تیم تحت هدایت استوارت پیرس موفق به زدن حتی یک گل در خانه نشد، و رکورد پایینی را در فوتبال انگلیس به ثبت رساند.

هیچ کس انتظار ندارد که منچستر سیتی با بالاترین امتیازات در هر سه فصل گذشته، آن ناکامی تاریخی را تکرار کند. وضعیت امروز به بدی گذشته نیست. عدم حضور گابریل ژسوس و سرخیو آگوئرو در بازی‌های متعددی از این فصل را نمی‌توان نادیده گرفت. با بازی دفاعی آرسنال و لیدز، ترکیب‌بندی این فصل فرصتی برای نقش‌آفرینی این دو بازیکن فراهم نکرده است. این دو وقتی در اروپا بازی می‌کردند، مشکلات نسبتاً کم‌تری داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، دشوار است که مشکلات منچستر سیتی در حمله را به عنوان مشکلی کوچک نادیده گرفت. حتی مدیریت باشگاه نیز در این باره به فکر افتاده است. این مسئله آنقدر برجسته است و در چند روز گذشته چنان بحث و مجادله  ایجاد کرده است که خود گواردیولا آن را به عنوان بزرگترین دلیل شروع ضعیف تیمش در این فصل معرفی کرد و مسئولیت کامل را برای این امر بر عهده گرفت.

وی گفت: «مسئولیت هدایت تیم بر عهده من است و این وظیفه من است که راهی پیدا کنم. من باید راهی پیدا كنم كه بتوانم از قابلیت‌های بازیکنان به شکل حداکثر استفاده کنم و بازی آنها را را با شرایط تنظیم کنم. بازیکنان در فصول مختلف حرکات مختلفی دارند. می‌توانند در فرم بهتری باشند یا در فرم بهتری نباشند. این بر عهده من است که آنها را طوری هدایت کنم تا شانس پیروزی حداکثر شود. این من هستم که باید به آنها کمک کنم.»

گواردیولا این انتقاد را که شروع ضعیف این تیم ناشی از خود بازیکنان آن است، رد می‌کند. انتقاد این است که تیم با بازی دفاعی حریف در مقابل ضد حمله آسیب‌پذیر است. وی تأكید می‌کند: «این مشکل بزرگ ما نیست. سیاست ما این است که حمله کنیم، و موقعیت‌های بیشتری ایجاد کنیم. این هدفی است که باید بهبود ببخشیم ... که من باید آن را بهبود دهم.»

اما این دو احتمالاً با هم مرتبط اند. گواردیولا به ندرت درباره پیچیدگی تاکتیک‌های خود با روزنامه‌نگاران صحبت می‌کند. هنگامی که از وی سوال شد که آیا ترکیب‌بندی‌های او باعث کاهش حالت تهاجمی تیم شده است، او با لبخند پاسخ داد: «نه، ما از همه ۱۱ بازیکن خود استفاده می‌کنیم.»

بازی‌های چند هفته آینده به طور قطع به ما خواهد گفت که آیا منچستر سیتی بخشی از قابلیت خود به بازی تهاجمی را از دست داده است یا نه. برنلی روز شنبه به ورزشگاه اتحاد سفر می‌کند ، سپس آخر هفته فولهام به دیدار او خواهد آمد، و بعد از دربی در ورزشگاه اولدترافورد، وست برومویچ در منچستر خواهد آمد. این سه تیم در عرض سه هفته  با دریافت مجموعاً ۴۸ گل در رده‌های ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ جدول قرار گرفتند.

منچستر در بازی مقابل این تیم‌های ضعیف در تابستان بود که گل‌زنی کرد. نیوکاسل، برنلی و نوریچ هر یک ۵ بر صفر شکست خوردند. حتی لیورپول که به تازگی قهرمان شده است، چهار گل دریافت کرد. در کل دوره بازی‌ها، منچستر سیتی ۴۷ گل به تیم‌های نیمه پایین جدول زده است. این تقریبا نیمی از تعداد گل‌های فصل گذشته است که فقط در یک چهارم بازی‌ها به دروازه نشسته است.

گاهی اوقات پنج یا شش بازی مساوی لازم است که سقف صعود یک تیم را به او یادآوری کند. با بازگشت آگوئرو و ژسوس، ممکن است خط حمله منچستر سیتی در چند هفته آینده خود را باز بیابد. اما اگر تا کریسمس این اتفاق نیفتند، برای گواردیولا واقعاً جای نگرانی خواهد بود.

ترکیب انتظاری در بازی منچستر در مقابل المپیاکوس به قرار زیر است:

المپیاکوس: سا؛ رافینیا، سمدو، سیسه، هولباس؛ ام‌ویلا، بوچالاکیس؛ راندلوویچ، فورتونیس، ماسوراس؛ سوردانی

منچستر سیتی: ادرسون؛ کنسلو، دیاس، لاپورته، مندی؛ برناردو، رودری، گوندوگان؛ مهرز، آگوئرو، استرلینگ.

© The Independent

بیشتر از ورزش