تصویب دریافت مجوز از کنگره برای حمله به ایران در مجلس نمایندگان

اگر ظریف ویزا بگیرد، برای دومین بار در سه ماه اخیر به نیویورک می رود

AFP

مجلس نمایندگان آمریکا، روز جمعه در اصلاحیه پیشنهادی لایحه بودجه دفاعی 773 میلیارد دلاری سالیانه کشور، بند مربوط به دریافت مجوز کنگره برای تامین مالی اقدام نظامی علیه علیه ایران را تصویب کرد. سنای آمریکا اخیرا تلاش کرده بود، طرحی مشابه را به تصویب برساند که موفق نشد.

بندی که مجلس نمایندگان آمریکا با 251 رای موافق در برابر 170 رای مخالف به تصویب رسانده و هنوز به تصویب نهایی نرسیده، از دولت می خواهد قبل از اقدام نظامی احتمالی علیه ایران، از کنگره چراغ سبز بگیرد. البته در صورتی که ایران به منافع آمریکا حمله کرده باشد، این مصوبه موضوعیت خود را از دست می دهد.

دونالد ترامپ، قبلا به طور تلویحی اعلام کرده بود، در صورتی که بخواهد به ایران حمله کند، به مجوز کنگره نیاز ندارد. رئیس جمهور آمریکا گفت:« من مایلم با کنگره همراه باشم، اما از نظر قانونی اجباری به این کار ندارد».

همین اظهار نظر و اخبار مربوط به فرمان حمله محدود به ایران پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی و صرفنظر کردن ترامپ از این تصمیم در دقیقه 90، زمینه را برای طرح جدی تر موضوع در سنا و مجلس نمایندگان فراهم کرد.

ایران مراقب باشد!

انفجار شش تانکر نفتی در دریای عمان، هدف قرار گرفتن پهپاد گلوبال هاوک با موشک زمین به هوای سپاه و کاهش تعهدات ایران در برجام، روابط ایران و آمریکا را متشنج کرده است. چهارشنبه گذشته نیز اخباری مبنی بر تلاش قایق های سپاه برای توقیف یک نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز منتشر شد. هرچند سپاه این ادعا را تکذیب کرد، بریتانیا و آمریکا در مورد آنچه که اقدامات بی ثبات کننده ایران می خوانند؛ به تهران هشدار داده اند.

ترامپ اخیرا به ایران هشدار داده که مراقب رفتارش باشد. به گزارش رویترز، رئیس جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران گفت:«ایران؛اگر این را می شنوی، بهتر از مراقب باشی!» او در ادامه مدعی شد، آنها (ایرانیان) دارند وارد محدوده خطرناکی می شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هشدار ترامپ به جمهوری اسلامی در حالی است که به نظر می رسد تهران به دنبال راهی دیپلماتیک برای برون رفت از مناقشه اخیر است و گزارش هایی در مورد طرح فریز در برابر فریز ( توقف تحریم ها در مقابل توقف روند کاهش تعهدات ایران در برجام)، مطرح است. ایران برای اجرای مرحله سوم کاهش تعهدات خود در برجام بازه زمانی 60 روزه تعیین کرده که اواسط شهریورماه به پایان می رسد. مقامات جمهوری اسلامی می گویند در صورتی که نتوانند نفت بفروشند و اروپا به تعهدات خود عمل نکند، سطح غنی سازی را به 20 درصد افزایش داده و از سانتریفیوژهای نسل ششم برای غنی سازی استفاده خواهد کرد. گفته می شود امانوئل بن، مشاور ارشد رئیس جمهور فرانسه در سفر اخیر به تهران، پیشنهادهایی در مورد تعلیق روند کاهش تعهدات ایران و افزایش تحریم ها مطرح کرده است.

تعلیق تحریم ظریف

از سوی دیگر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، برای شرکت در نشست وزیران در سازمان ملل با موضوع اهداف توسعه پایدار که این هفته در نیویورک برگزار می شود، در انتظار ویزای آمریکاست. ظریف دو ماه پیش هم به آمریکا رفته بود و در نیویورک، موضوع تبادل زندانیان با آمریکا را مطرح کرد که مورد توجه مقامات واشینگتن قرار نگرفت.

خزانه داری آمریکا پس از تحریم آیت الله خامنه ای و منصوبان او، اعلام کرده بود، به زودی ظریف را هم در فهرست تحریم ها قرار می دهد. در صورتی که آمریکا با ویزای ظریف موافقت کند، نشانه ای از تمایل دوجانبه به جلوگیری از عمیق تر شدن بحران خواهد بود.

پیش از این رویترز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده بود، تحریم ظریف فعلا اجرا نمی شود تا پنجره دیپلماسی باز بماند. البته ترامپ پس از اجرای مرحله دوم کاهش تعهدات ایران در برجام و افزایش سطح غنی سازی، تهدید کرد فشار تحریم ها علیه ایران را به طور اساسی افزایش می دهد.

سخنگوی خزانه داری آمریکا در توضیح تحریم های جدید می گوید، ما همه ابزارها و گزینه ها را بررسی می کنیم و وزیر امور خارجه ایران نیز یکی ازگزینه ها است. ظریف در واکنش به احتمال قرار گرفتن نام اش در فهرست تحریم های خزانه داری آمریکا گفته بود، اموال شخصی یا حساب بانکی در آمریکا ندارد که نگران آن باشد.

برخی تحلیلگران بر این باورند، تعلیق یا صرفنظر از تحریم ظریف نشان می دهد که آمریکا گزینه دیپلماسی را همچنان روی میز دارد. چشم پوشی از برخی خریدهای نفتی چین از ایران و در نظر گرفتن برخی معافیت ها برای وارد کنندگان نفت از ایران، گزینه های احتمالی دیگری است که می تواند به تقویت دیپلماسی کمک کند.