اسکاتلند، اولین کشوری که کالای مربوط به قاعدگی را رایگان می‌کند 

یک فرصت ترقی‌خواهانه برای تامین کرامت زنان و دختران

 ۳ دختر از هر ۱۰ نفر امکان پرداخت هزینه محصولات عادت ماهانه در دوران قرنطینه را ندارند-Rachel Murray / Getty Images via AFP

اسکاتلند اولین کشور در جهان است که کالاهای مربوط به دوران قاعدگی زنان را رایگان می‌کند.

هولی‌رود درباره لایحه اسکاتلند، برای تامین رایگان ‌محصولات مربوط به دوران قاعدگی، رای‌گیری کرد. هدف این رای‌گیری دستیابی به حق دسترسی رایگان به کالاهایی مثل تامپون و نوار بهداشتی در ساختمان‌های عمومی است. 

مونیکا لنون، عضو پارلمان کارگری اسکاتلند، برای این قانون «پیشگام در جهان» و معرفی دسترسی رایگان به محصولات بهداشتی، کمپینی راه انداخته و فعالیت کرده است. 

علی‌رغم مخالفت‌های اولیه وزیرانی که بحث هزینه را مطرح کرده‌اند و تخمین زده‌اند که این اقدام بیش از ۹/۷ میلیون پوند در سال هزینه دارد، لایحه او به مرحله نهایی برای تبدیل شدن به قانون و دریافت حمایت دولتی اسکاتلند رسیده است. 

خانم لنون، قبل از برگزاری رای‌گیری گفت: «ما در مراحل نهایی یک مسیر طولانی هستیم و حمایت از لایحه محصولات دوران قاعدگی، مرا دلگرم می‌کند.»

او گفت:‌ «خوشبین هستم که امروز این سفر ترقی‌خواهانه را به پایان می‌رسانیم.»

«او افزود:‌ «اسکاتلند آخرین کشوری نخواهد بود که فقر دوران قاعدگی را به تاریخ می‌سپارد، بلکه این فرصت را دارد که در این مسیر، اولین باشد.» 

«این قانون اطمینان می‌دهد که هیچ‌کس مجبور نخواهد بود از داشتن محصول‌های بهداشت قاعدگی محروم بماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «در سایه کمپین شجاعانه مردمی و حمایت احزاب مختلف، اسکاتلند توانسته است برای بهبود دسترسی به محصولات دوران قاعدگی، گام‌‌های بزرگ بردارد.» 

«این قانون، یک فرصت ترقی‌خواهانه در دنیا برای تامین کرامت انسانی در دوران قاعدگی برای تمامی زنان و دختران است.»

«این کمپین، حمایت‌های گسترده‌ای را با خود داشت، از جمله حمایت اتحادیه‌های تجاری، سازمان‌های زنان و انجمن‌های خیریه.»

«هزاران حامی در این میان نقش داشتند. از جمله افرادی که تجربیات خود از فقر دوران قاعدگی را با دیگران در میان گذاشتند، و من از همه آنان سپاسگزارم.»

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری پی‌ای 

© The Independent

بیشتر از زندگی