ارایه محصولات بهداشتی ویژه قاعدگی در مدارس نیوزیلند

این محصولات به طور رایگان در مدارس سراسر کشور عرضه می‌شود

یک نظرسنجی مشخص کرد، یک‌چهارم زنان به دلیل نداشتن امکان مالی برای خرید لوازم بهداشتی در زمان قاعدگی سر کار حاضر نشده‌اند-عکس از شبکه‌های اجتماعی

دولت نیوزیلند اعلام کرد محصولات ویژه دوران قاعدگی را به‌صورت رایگان در مدارس سراسر کشور توزیع خواهد کرد و مرحله اول این طرح در مدارس سراسر ایالات تا سال ۲۰۲۱ کلید خواهد خورد.

در فوریه ۲۰۱۹ نظرسنجی از ۹۳۱ نفر در انگلستان، اسکاتلند و ولز مشخص کرد بیش از یک‌چهارم زنان مجبور به نرفتن به مدرسه یا محل کارشده‌اند چون امکان مالی خرید محصولات عادت ماهانه را نداشته‌اند.

در آغاز سال جاری دولت بریتانیا طرح محصولات رایگان عادت ماهیانه را در مدارس و دانشگاه‌های انگلستان به راه انداخت تا به مبارزه با فقر در این زمینه رفته و با انگ اجتماعی قاعدگی مقابله کند.

۵ ماه بعدتر دولت نیوزیلند هم طرحی مشابه را به راه انداخت تا مطمئن شود هیچ دانش‌آموزی به خاطر عدم توانایی تهیه محصولات عادت ماهیانه مجبور نشود از رفتن به مدرسه خودداری کند.

در بیانیه‌ای که در وب‌سایت دولت منتشرشده است توضیح داده‌شده اولین محصولات رایگان عادت ماهیانه قرار است در ۱۵ مدرسه در وایکاتو، منطقه‌ای در بالای نورث آیلند در نیوزیلند در دسترس دانش‌آموزان قرار گیرد.

تا سال ۲۰۲۱ محصولات رایگان عادت ماهیانه در تمام مدارس ایالات در کشور بر اساس نوبت آن‌ها در فهرست ثبت‌نام برای این طرح توزیع خواهد شد.

در تصمیم‌گیری برای انتخاب محل شروع این طرح دولت یک‌پنجم مناطق نیوزیلند را انتخاب کرده که «بیشترین میزان محرومیت اقتصادی-اجتماعی» رادارند تا مطمئن شود این محصولات به دست «گروهی که با بیشترین سختی روزگار را می‌گذرانند، می‌رسد. »

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند گفت: «می‌دانیم حدود ۹۵ هزار دختر ۹ تا ۱۸ ساله ممکن است در دوران قاعدگی در خانه بمانند چراکه توانایی تهیه محصولات عادت ماهیانه را ندارند. با ارائه رایگان این محصولات از این جوانان حمایت خواهیم کرد تا به رفتن به مدرسه و تحصیل علم ادامه دهند.»

نخست‌وزیر در ادامه از برنامه دولت نیوزیلند برای به نیمه رساندن نرخ فقر کودکان ظرف ده سال آینده خبر داد که تغییری محسوس ایجاد خواهد کرد.

او گفت: «اما کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد به‌ویژه که اکنون خانواده‌ها از بحران جهانی بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ هم آسیب‌دیده‌اند و مهم است حمایت خود را در مناطقی که بیشترین تأثیر را خواهد داشت و تغییری محسوس ایجاد خواهد کرد افزایش دهیم.»

جولی آن گنتر، وزیر زنان از محققان و کنشگرانی قدردانی کرد که درباره افرادی که امکان تهیه این محصولات را ندارند که باعث می‌شود بعضی از جوانان و کودکان نتوانند سر کلاس درس و مدرسه حاضر شوند، اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

خانم گنتر گفت: «قاعدگی واقعیت زندگی نیمی از جمعیت جهان است و دسترسی به این محصولات یک نیاز ضروری زنان و نه یک محصول تجملاتی است. ما نیاز داریم در نیوزیلند تمام افراد به آموزش و اموری که برای زندگی مناسب به آن نیاز دارند دسترسی داشته باشند. همچنین خیلی خشنودم که دولت فعلی راه‌هایی برای کمک به کودکان و جوانان پیداکرده است، به‌ویژه در زمانی که حتی ذره‌ای کوچک از کمک و یاری نیز بسیار مهم است.»

در ماه مه، تحقیقی که توسط سازمان خیریه کمک به کودکان جهان با نام برنامه‌ریزی بین‌المللی بریتانیا انجام شد به این نتیجه رسید ۳ دختر از هر ۱۰ نفر امکان پرداخت هزینه محصولات عادت ماهانه در دوران قرنطینه را ندارند.

رز کالدول، مدیر اجرایی این سازمان گفت: «قرنطینه مشکلات سابق حاصل از فقر درزمینهٔ قاعدگی در بریتانیا را تشدید کرده است و ما از دخترانی که با آن‌ها کار می‌کنیم از کنیا گرفته تا نپال شنیده‌ایم این وضعیت در سراسر دنیا جاری است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی