محمد مساعد برنده جایزه آزادی مطبوعات شد

این جایزه به‌منظور حمایت از فعالیت روزنامه‌نگاری در محدودیت، به او اعطا شده است

محمد مساعد برنده جایزه آزادی مطبوعات از سوی کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در نیویورک شد - عکس از شبکه اجتماعی

محمد مساعد، روزنامه‌نگار ایرانی که به دلیل «افشاگری علیه فساد و اعتراض به قطع اینترنت» در طول اعتراضات سراسری آبان ۹۸، به چهار سال زندان محکوم شده بود، از سوی کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در نیویورک، برنده جایزه آزادی مطبوعات سال ۲۰۲۰ شد.

مساعد یک روزنامه‌نگار مستقل است که تابه‌حال بارها در مورد فساد سیستماتیک اقتصادی، عوامل تحریم‌های اقتصادی و اعتراضات مدنی گزارش‌های متعددی را منتشر کرده است. او در آبان سال گذشته و در پس اعتراضات سراسری در کشور که با افزایش ناگهانی قیمت بنزین کلید خورد و سریعاً به سایر عرصه‌ها نیز کشیده شد، در توییتی از قطع سراسری اینترنت و سانسور شدید خبری که به‌منظور جلوگیری از انتشار صدای تظاهرکنندگان صورت‌گرفته بود، انتقاد کرد.

او در این توییت که اکنون از صفحه وی پاک شده، خطاب به جهان آزاد نوشت که از ۴۲ فیلترشکن برای یافتن راهی برای نوشتن این توییت استفاده کرده است. اینترنت ایران قطع شده است. آیا صدای ما را می‌شنوید؟

در پی انتشار این توییت، محمد مساعد به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به چهار سال و نه ماه حبس محکوم شد و از فعالیت روزنامه‌نگاری و استفاده از همه وسایل ارتباطی منع شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران صدور حکم زندان برای مساعد را محکوم کرد و اعلام کرد که مساعد هیچ جرمی مرتکب نشده و تنها به مسئولیت روزنامه نگاری خود عمل کرده است. 

کمیته حمایت از روزنامه نگاران آزاد در حمایت از فعالیت‌های روزنامه‌نگاری در شرایط خفقان در ایران، این جایزه را به مساعد اهدا کرده است. اگرچه مساعد به دلیل محکومیت، نتوانست در این مراسم مجازی شرکت کند.

به جز محمد مساعد، به داپو اولورونیومی، روزنامه‌نگار و ناشر نیجریه‌ای، سوتلانا پروکوپیوا خبرنگار روسی و شهید العلم خبرنگار عکاسی بنگلادشی نیز جوایزی اهدا شد.

بیشتر از فرهنگ و هنر