دائره المعارفی برای ثبت «بوهای اروپایی»

تکنیک‌های هوش مصنوعی خواهد کوشید دریابد بوها و فضاهای معطری که فرهنگ‌های اروپایی را شکل داده‌اند کدامند

«حس بویایی ما بیش از هر حس دیگری رابطه مستقیم با احساسات و خاطراتمان دارد.»-Christophe ARCHAMBAULT / AFP

اروپا چه بویی می‌دهد؟ این پرسش گیج‌کننده‌ای است که دانشمندان می‌خواهند پاسخ بدهند، در اولین پروژه تحقیقاتی بین‌المللی که گذشته و حال بوها را بررسی می‌کند.

قرار است گزیده‌ای از بوهای اروپایی بازسازی و حفظ شود، و یافته‌های گروه تحقیقاتی در «دائره‌المعارف میراث بو» به صورت آنلاین منتشر شود.

گروهی از محققان متخصص تاریخ، هنر، زبان‌شناسی کامپیوتری و شیمی، که با نام «کنسرسیوم اودوروپا» شناخته می‌شود، قصد دارد از بوهای آشنایی مثل توتونتا بوهای غریبی مثل چیپس پشکل و نمک‌های بودار قرن هجدهم را ثبت کند.

هزینه این طرح را که روز سه‌شنبه اعلام شد، کمک ۲.۸ میلیون یورویی (۲.۵ میلیون پوندی) برنامه «افق ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا» تامین می‌کند.

اودوروپا می‌گوید که با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی خواهد کوشید دریابد بوها و فضاهای معطری که فرهنگ‌های اروپایی را شکل داده‌اند کدامند و جوامع چگونه با بوهای چالش‌انگیز یا خطرناک روبه‌رو شده‌اند.

این بانک اطلاعاتیجدید، آرشیوی از بوهای اروپایی در گذر اعصار خواهد بود، از روغن موتور و اوزون که در نوشته‌های آینده‌نگرهای ایتالیا آمده تا تنباکوی معطری که عطرسازان و سبزی‌فروش‌ها به کار می‌بردند.

این گروه گفت: «حس بویایی ما بیش از هر حس دیگری رابطه مستقیم با احساسات و خاطراتمان دارد.»

اینگر لیمانس، محقق ارشد، گفتکه تیم او «مجموعه‌های میراث دیجیتال را زیر و رو خواهد کرد تا بوهای عمده اروپا را شناسایی کند و آنها را به بینی‌ها بازگرداند.»

ویلیام تالت، از دانشگاه انگلیا راسکین، گفت: «از نظر من تنباکو بوی اصلی تاریخ و میراث اروپاست. بویی داغ و دودی و تند دارد، ولی روشن است که تنها یک بو نیست، چرا که عطرسازان و توتون‌فروش‌ها و سبزی‌فروش‌ها به شکل‌های گوناگون تنباکو را معطر کرده‌اند. برای من که مورخ هستم از این نظر هم جالب است که ارتباط بوی تنباکو به تاریخ اجتماعات، تجارت، استعمار و نیز سلامت مربوط می‌شود.»

ماتیا استرلیا از دانشگاه یونیورسیتی کالج لندن گفت: «بوهای قدیمی، یا بوی اشیا به ما از چگونگی تجزیه آنها، چگونگی حفظ آنها و نیز چگونگی نگهداری بوها می‌گویند.»

رهبری پروژه اودوروپا به عهده محققانی از بریتانیا، هلند، آلمان، ایتالیا، فرانسه و اسلوونی خواهد بود.

افق ۲۰۲۰، یک پروژه هشتاد میلیارد دلاری پژوهشی است که از هفت سال پیش شروع شده و هدف از آن ایجاد تحول علمی از طریق توسعه و بازاریابی اندیشه‌هایی است که در آزمایشگاه خلق شده‌اند.

© The Independent

بیشتر از زندگی