وعده واکسن ایرانی کرونا تا مهر ۱۴۰۰

تاکنون هیچ واکسن ایرانی مجوز ورود به فاز انسانی را نگرفته است

پزشکان درباره بالا رفتن آمار مرگ براثر کرونا در ایران هشدار می‌دهند-Abdollah Heydari/IRNA

همزمان با اعلام موفقیت دو شرکت آمریکایی فایزر و مدرنا در دستیابی به واکسن موثر برای مقابله با کرونا، مقام‌های درمانی در ایران نیز از آغاز آزمایش های انسانی واکسن ایرانی کرونا در ماه آینده خبر دادند.

در این رابطه، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله کرونا در ایران گفت: «اگر خیلی خوش‌بین باشیم شاید اواخر آذرماه مجوز کارآزمایی بالینی فاز اول برای یکی از این واکسن‌ها صادر شود.»

مصطفی قانعی در گفتگویی که با خبرگزاری ایسنا انجام داده است، زمان احتمالی واکسیناسیون جمعی با واکسن ایرانی را مهرماه سال ۱۴۰۰ اعلام کرد.

قانعی گفت تاکنون هیچ واکسن ایرانی مجوز ورود به فاز انسانی را نگرفته است.

«اگر کد اخلاق هم بگیرند تا مجوزی از سازمان غذا و دارو اخذ نکنند به‌عنوان پیشرفت تلقی نمی‌شود.»

وی افزود: «تمام واکسن‌ها در مرحله قبل از بالینی قرار دارند و امید می‌رود حداقل ۴ واکسن بتوانند در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ فاز ۳ انسانی را آغاز کنند...بنابراین ما اگر بخواهیم قول واکسیناسیون جمعی را به مردم کشورمان بدهیم احتمالاً مهرماه سال ۱۴۰۰ است.»

در حال حاضر آمار روزانه رسمی از مرز ۴۰۰ نفر گذشته است و بر اساس هشدار کارشناسان ممکن است چهاررقمی شود.

درعین‌حال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور روز گذشته با دفاع از عملکرد مجموعه خود گفت: «در حال رقم زدن یکی از طلایی‌ترین ایام سرزمین درزمینهٔ تأمین نیازهای کشور در داخل هستیم.»

سعید نمکی با اشاره به ممنوعیت واردات اقلام بهداشتی گفت: « با ممنوع کردن واردات هر آنچه می‌توانستیم در داخل کشور تولید کردیم .»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی‌که که مقامات ایرانی بر روی ساخت واکسن کرونا در داخل تمرکز کرده‌اند، همسایگان ایران قراردادهایی با سازندگان واکسن کرونا در چین، اروپا و آمریکا امضا کرده‌اند.

پاکستان با همکاری شرکت کانسینو بیولوژیک چینی درصدد تهیه واکسن است. عراق نیز مانند پاکستان به سراغ چین رفت. وزیر بهداشت خواستار افزایش همکاری‌های دو کشور برای انجام فاز سوم آزمایش ویروس کرونا در این عراق شد.

امارات متحده عربی اما هم‌زمان با چندین شرکت در حال رایزنی است و واکسن کرونای روسی را نیز مورد آزمایش قرار داده است.

قطر هم اعلام کرده است که به‌اندازه کافی واکسن از شرکت داروسازی مدرنا پیش‌خرید کرده است.

مقامات عمان نیز خبر از قرارداد خرید ۷۰۰ هزار واکسن برای شهروندانشان داده‌اند.

ترکیه هنوز اعلام رسمی مبنی بر پیش‌خرید واکسن ارائه نداده است اما وجود شرکت تحقیقاتی زوج آلمانی ترک‌تبار در روند تولید واکسن فایرز، نگاه‌ها را در ترکیه به آن‌سو برده است.

ارمنستان و آذربایجان نیز بر روی خرید واکسن برنامه‌ریزی کرده‌اند.

در این میان افغانستان علاوه بر مشکل خرید واکسن، همچون پاکستان همواره در بخش واکسیناسیون سراسری با مشکلاتی از قبیل ناامنی راه‌ها و مخالفت افراطیون مذهبی روبه‌رو بوده‌اند.

ایران باسابقه موفق انجام چند دوره واکسیناسیون سراسری مانند طرح ریشه‌کنی فلج اطفال قاعدتاً نباید مشکلی در این زمینه داشته باشد اما شرایط خاص نگهداری واکسن در دمای پایین و نبود امکانات لازم در مناطق محروم باعث شده است ابهاماتی درباره دسترسی تام شهروندان ایرانی به واکسن وجود داشته باشد.

باید دید آیا ایران تا پیش از موعدی که برای عرضه عمومی واکسن ایرانی در نظر گرفته است اقدامی برای خرید واکسن‌های تولیدی در خارج خواهد کرد یا به انتظار مهرماه ۱۴۰۰ خواهد ماند.

بیشتر از